آوای درون
روانشناسی ، اجتماعی ، سیاسی ،فرهنگی و هنری
نگارش در تاريخ جمعه 8 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 ۱- خود را به درس خواندن عادت دهید”. دبيرستاني ها كه در سالهای آینده که دانش آموز پیش دانشگاهی خواهید بود و داوطلبين كنكور  كه تلاش جدی تری برای قبولی در کنکور خواهید نمود ممکن است مجبور شوید بیش از ۶۰ ساعت در هفته درس بخوانید. خیلی از داوطلبانی که در سالهای دبیرستان به مطالعه در ساعات زیاد عادت نکرده اند در این زمان دچار مشکل می شوند. خستگی، بی انگیزگی و پائین آمدن کارایی مطالعه و افت میزان یادگیری می تواند از تبعات این عادت نکردن باشد، لذا توصیه ما این است که مهم ترین وظیفه یک دانش آموز دبیرستانی عادت کردن به ساعات طولانی مطالعه است. این عادت مانند تمامی تغییرات هستی تدریجی صورت می گیرد.

۲- برای مطالعه خود هدف گذاری کنید”. افزایش ساعات مطالعه بدون در نظر داشتن به یک قله خسته کننده خواهد بود. لذا خوب است که با خودتان عهد کنید که تا پایان سال جاری معدلتان را یک نمره افزایش دهید و یا اینکه یک درس ضعیف را به سطح متوسط برسانید. توجه داشته باشید که هدف گذاری شما نه زیاد آرمانی و دور از دسترس باشد و نه زیاد ساده و پیش پا افتاده باشد.
۳- دروس دبیرستان را تا پایان آخرین تابستان خوب یاد بگیرید”. تا پایان شهریور سال قبل از پیش دانشگاهی فرصت دارید که در دروس دبیرستان (سال های اول، دوم و سوم) هیچ نکته ای نباشد که بلد نباشید. البته بلد بودن با توانایی تست زدن متفاوت است. منظور از بلد بودن این است که هیچ مطلبی برای شما غریب نباشد و یا اینکه هیچ فرمول، نکته، قاعده و دستوری وجود نداشته باشد که شما کاربردش را ندانید.
۴-اولویت با دروس نامرتبط پیش دانشگاهی است.” برای سهولت کار درس های پایه را به دو گروه مرتبط و غيرمرتبط با پیش دانشگاهی تقسیم می کنیم. بنابراین توصیه می کنیم دروس مرتبط درس هایی هستند که به نوعی در کتاب های پیش دانشگاهی تکرار شده و یا تکمیل می گردند و دروس نامرتبط درس هایی هستند که در پیش دانشگاهی وجود ندارند.

گروه آزمایشی ریاضی
دروس مرتبط: حسابان جبر و احتمال شیمی۳ فیزیک (الکتریسیته، ترمودینامیک، سیمانتیک) زبان
دروس نامرتبط: هندسه
شیمی ۲ شیمی ۱ ریاضی ۱ ریاضی ۲ آمار فیزیک (نور، فشار، کار و انرژی) عربی ادبیات معارف

گروه آزمایشی تجربی
دروس مرتبط: شیمی زیست شناسی زبان
دروس نامرتبط: ریاضی
۱ ریاضی ۲ ریاضی ۳ فیزیک عربی ادبیات معارف

گروه آزمایشی علوم انسانی
دروس مرتبط: عربی ریاضی ۱ ریاضی ۲ ادبیات زبان
دروس نامرتبط: آرایه های ادبی
فلسفه و منطق جامعه شناسی تاریخ جغرافیا روان شناسی تاریخ ادبیات معارف اقتصاد

واضح است که دروس مرتبط با پیش دانشگاهی را سال آینده خواهید خواند و این خط همواره شما را تهدید می کند که سنگینی درس های پیش دانشگاهی فرصتی برای مطالعه دروس نا مرتبط برای شما باقی نگذارد. تا پایان شهریور قبل از پیش دانشگاهی برنامه ریزی کنید و این درس ها را حتماً یک بار بخوانید.

۵- برای ریاضی و زبان خود فکری بکنید”. درس ریاضی برای دانش آموزان رشته های تجربی و علوم انسانی و دروس زبان برای تمام گروه ها است که نمی توان در یک سال آن را متحول کرد. بنابراین اگر در این درس ها ضعفی دارید اکنون وقت آن است تا قبل از ورود به دوره پیش دانشگاهی فکری به حال این درس ها بکنید.

پيروز و سربلند باشيد .

نگارش در تاريخ جمعه 8 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

آگاهی دقیق از گذران وقت و زمان

اگر مایل هستید که از زمان خود استفاده بیشتری ببرید، قبل از همه باید بدانید در حال حاضر وقت شما چگونه می‌گذرد؟ چه زمانهایی را از دست می‌دهید و چه زمانهایی سرتان را شلوغ می‌کنید و ... . برای این کار به فعالیتهای خود در طول یک روز فکر کنید. چه ساعتی از خواب بیدار شدید؟ چقدر وقت صرف فعالیت اولیه صبحگاهی مثل ورزش ، صبحانه خوردن ، نظافت و ... کردید؟ برای هر کاری که بعد از آن انجام دادید چقدر وقت گذاشتید؟ آیا زمان اختصاص داده شده متناسب با فعالیت و کار مورد نظر بود؟ آیا می‌توانستید کمتر از آن هم وقت صرف کنید؟ آیا برای انجام آن فعالیت زمان مناسبی را انتخاب کردید؟ آیا بهتر بود آن فعالیت را صبح انجام می‌دادید یا ظهر یا شب و چه ساعتی؟ فکر کنید چه وقتهایی را از دست دادید؟ کجاها تأخیر داشتید؟ بحث تأخیرتان چه بوده است؟ آیا مجبور شدید فعالیتهایی را انجام دهید که جزء برنامه شما نبودند؟ آیا لازم بود این فعالیتها را انجام دهید، حتی به قیمت به هم خوردن برنامه زمانی‌‌تان؟ انجام این فعالیت کدام بخش از فعالیتهای برنامه ریزی شده شما را حذف کرد؟ برای اجرای آنها چه برنامه جدیدی چیدید؟ یک راه مناسب برای اینکه به سؤالات فوق و سؤالات مشابه دیگر جواب دهید این است که یک دفتر یادداشت برای خود تهیه کنید و فعالیتهای روزانه خود را در آن ثبت کنید. یادتان نرود حتما مدت زمان صرف شده برای هر فعالیت را نیز یادداشت کنید. به این ترتیب و با این برنامه شما می‌توانید نکات ضعف و قوت برنامه فعلی خود را شناسایی کنید و متناسب با شرایط شخصی خودتان برنامه ریزی کنید.

برنامه منحصر به فرد شما

توجه کنید هر چند یکسری اصول کلی برای برنامه ریزی زمانی وجود دارد، اما معمولا برنامه زندگی هر فردی مختص به خود اوست. به این دلیل که افراد مختلف فعالیتهای مختلف دارند، اولویت بندی مختلفی دارند و سرعت عمل متفاوتی دارند. بر این اساس برنامه زمانی که خانم خانه‌دار دارای فرزند دو ساله با خانم خانه‌دار دارای یک فرزند نوجوان و یک خانم شاغل ، یک جوان کنکوری ، یک مرد شاغل ورزشکار نویسنده و ... متفاوت خواهد بود. برخی افراد سرعت بیشتری دارند، در نتیجه کمتر وقت خود را با عمل کند خود از دست می‌دهند. برخی افراد مشغله بیشتری دارند و به فعالیتهای مختلفی می‌پردازند، در حالی که تنوع فعالیتهای برخی افراد بسیار محدود است. از این جهت یکسری اصول کلی برای شخص خود یک برنامه منحصر به فرد باید تهیه کنیم. الگوبرداری و کپی برنامه‌های دیگران مجاز نیست؟

اهداف خود را بر حسب زمان دسته بندی کنید

به دو صورت می‌توانید اهداف خود را دسته بندی کنید. یکی بر حسب اینکه چه مدت طول خواهد کشید تا شما به اهداف خود برسید، که بر این اساس اهداف شما به سه دسته تقسیم می‌شوند. اهداف طولانی مدت که مدت زمان زیادی طول خواهد کشد تا شما به اهداف خود برسید، مثل رسیدن به شغل دلخواه برای یک نوجوان دبیرستانی که می‌خواهد استاد دانشگاه شود. اهداف ميان  مدت که مدت زمانی که نیاز هست تا شما به اهداف خود برسید کمتر است، مثل هدف قبولی در کنکور امسال. دسته سوم اهداف كوتاه مدت يا روزمره هستند که معمولا مدت زمانی کمتری طی می‌شود تا آنها برآورده شوند، مثل مطالعه کتاب ریاضی بخش اول همین امروز. در مرحله اول اهداف خود را با این دسته بندی ، طبقه بندی کنید و اهداف طولانی مدت ، ميان مدت وکوتاه مدت خود را مشخص کنید و طول زمانی هر یک را نیز یادداشت کنید. یعنی چقدر طول خواهد کشید تا شما به آن هدف برسید، یک روز ، یک سال یا ده سال. در مرحله دوم اهداف بر اساس مدت زمانی که برای انجام آنها لازم است دسته بندی می‌شوند. برخی از اهداف نیازمند صرف وقت بیشتری هستند، مثلا شما برای مطالعه کتاب زیست شناسی سال سوم خود به مدت بیشتری نیاز دارید تا مطالعه یک فصل آن. برای هر روز خود ، هر هفته خود ، هر ماه خود و هر سال خود برنامه ریزی کنید. اهداف طولانی مدت خود را در نظر بگیرید، برای رسیدن به آنها چه کارهایی را باید انجام دهید. در انجام این کارها هر سال چقدر باید پیشرفت داشته باشید، هر ماه چقدر ، هر هفته و هر روز چقدر؟ نتیجه را در برنامه روزانه ، ماهانه و سالانه خود یادداشت کنید. به این ترتیب مشاهده می‌کنید که حتی برای رسیدن به اهداف سالانه و طولانی مدت خود نیز باید برنامه ریزی روزانه داشته باشید. اجزاء لازم برای رسیدن به این اهداف را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

زمان اجرای هر فعالیت را به صورت مناسب انتخاب کنید

برخی فعالیتها نیاز به اوقات خاصی در شبانه روز دارند. یک مثال واضح از این دسته از فعالیتها این است که شما نمی‌توانید تمرین آواز یا موسیقی خود را برای ساعاتی از شب که معمولا سایر افراد در حال استراحت هستند برنامه ریزی کنید. در مورد سایر فعالیتها مسأله کلی حساستر و ظریفتر است. مثلا در مورد مطالعه ، تحقیقات نشان می‌دهد که ساعاتی از شبانه روز بهترین زمان برای مطالعه هستند، مثل ساعت حول و حوش 10 صبح و 12 شب ، در این دو ساعت منحنی یادگیری بسیار بالاست. علاوه بر این ساعت حول و حوش 3 بعد از ظهر منحنی یادگیری در پایینترین نقطه خود قرار دارد، بنابراین زمانی مناسب برای مطالعه نیست. بنابراین توجه به رعایت تناسب زمانی بسیار مهم است. شما نمی‌توانید کارهایی را که نیاز به تمرکز بیشتری دارند در زمان بیداری فرزندان خانواده که در حال بازی و شلوغی هستند انجام دهید، یا زمان استراحت خود را در زمان کار و فعالیت دیگران قرار دهید. از اتلاف وقت جلوگیری کنید. ما معمولا اوقاتی را داریم که ذره ذره هدر می‌روند، بدون آنکه متوجه شویم آنها را شناسایی کنید، علت آنرا بدانید و به رفع آنها اقدام کنید، این وقتها صرف استراحت شما نشده‌اند. چرا که استراحت یک زمان ویژه را در برنامه ریزی زمانی شما دارد. اتلاف وقت معمولا بخاطر تأخیر ، کندی عمل ، بی حوصلگی و فراهم نبودن شرایط انجام فعالیت و ... بوجود می‌آید.

برنامه خود را براحتی تغییر ندهید

خیلی طبیعی است که گاه مسائلی پیش می‌آید که غیر منتظره هستند و اغلب برنامه ما را بهم می‌ریزند. در اینگونه مواقع کاملا هوشیار باشید؟ آیا شما می‌توانید جلوی این عامل مزاحم و مختل کننده برنامه خود را بگیرید؟ آیا ارزش آن بیش از سایر فعالیتهای شماست؟ آیا شما مجبور به قول فعالیت ناخوانده هستید؟ در صورتی که اجباری در کار نباشد و یا ارزش فعالیت جدید چندان زیاد نباشد مقاومت کنید، مثل دعوت یک دوست برای صرف شام که می‌توانید آنرا به روز دیگری موکول کنید.ياد بگيريد كه چگونه نه بگویید در غیر اینصورت زمان هاي زيادي را هدر مي دهيد كه مي توانستيد فعاليت مفيدتر و بهتري در آن انجام دهيد .

پيروز و سربلند باشيد .

 

نگارش در تاريخ یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 

اول از همه خوبه بدونید که بین تمامی زبانهای دنیا ، آسانترین زبان برای یادگیری انگلیسی است، پس امیدوار باشید!! چون طبق آمار تقریبا ۴۴۳ میلیون نفر در دنیا انگلیسی صحبت می کنند. این تعداد برای دیگر زبانهای اروپایی بسیار کمتر است. مثلا فرانسه ۱۲۱ میلیون نفر و آلمانی ۱۱۸ میلیون نفر. آمار کاملتر را اینجا ببینید.

این مطلب باعث می شه که به همین نسبت منابع و روش یادگیری هم متنوع تر و تاثیرگذارتر باشند چون بیشتر استفاده شده اند و در نتیجه بیشتر تست و بررسی شدند.
در اینجا
۷ نکته ساده را برای شروع یادگیری توضیح می دهم تا با استفاده از آنها بتوانید در کوتاهترین زمان انگلیسی یاد بگیرید:

۱-   مهمترین قدم داشتن انگیزه کافی و شور و اشتیاق یادگیری است. اگر این را ندارید بقیه مطلب را نخونید. یا سعی کنید در خودتان انگیزه ایجاد کنید.
ساده است؛ در دنیای امروز برای برقراری ارتباط با افراد مختلف، رشد و پیشرفت در شغل و تحصیلات، دانستن اخبار روز، مجبورید انگلیسی بدانید، اما از دید اجبار به آن نگاه نکنید، به جای آن سعی کنید موقعیت و شرایطی را که بعد از
 یادگیری به دست خواهید آورد در ذهن خود به طورکامل مجسم کنید؛ تمام لذت و هیجان، در آمد بیشتر، تجربه های جدید، آدمها و مکانهای جدید، هر چیزی که برای شما جالب است؛ به همه اینها فکر کنید و سعی کنید از این رویا لذت ببرید. می بینید که اشتیاق و انگیزه شما برای یادگیری بیشتر می شود.

۲-   تمرین و تکرار  حتما باید برای تکرار آنچه که می خوانید وقت بذارید حتی شده ۱۰ دقیقه ولی هر روز! بی استعداد ترین آدمها هم با تکرار و تمرین می توانند به خوبی زبان یاد بگیرند. هرچه این وقتی که صرف می کنید بیشتر باشه زودتر پیشرفت می کنید. باز هم تاکید می کنم هر روز، حتی کم.

۳-   متدی که مناسب شماست را بیابید. هرکس مدل خودش فکر می کند، زندگی می کند، کار می کند و درس می خواند. آموزش زبان هم روشهای مختلفی دارد. فبل از شروع تحقیق کنید و با توجه به عادات و علایق خود، متدی بیابید که مناسب شما باشد. ممکن است این تحقیق کمی وقت شما را بگیرد ولی درعوض سرعت پیشرفت شما چند برابر خواهد شد.

۴-   شاید بدونید که بهترین سن شروع یادگیری زبان ۴ تا ۵ سالگی است. پس زمانی که می خواهید زبان بخوانید یک بچه ۴ ساله باشید نه یک مهندس ۲۰ و چندساله با کلی معلومات و پرستیژ اجتماعی!! یعنی از ندانستن و پرسیدن ترس نداشته باشید مثل بچه هایی که تازه چرا گفتن را یاد گرفتند. هر چیز جدیدی براتون جالب باشه و درس را با تفریح بیاموزید.

۵-   اشتباه کنید! نترسید. زمانی که مرتکب اشتباه می شوید و متوجه اشتباه خودتان می شوید، هیچ وقت تا آخر عمر آن نکته را فراموش نخواهید کرد. پس، از این که ممکن است مرتکب اشتباهی شوید؛ کلمه ای را اشتباه بگویید یا بنویسید؛ یا آدمها شما را مسخره کنند، نترسید. بزرگترین یادگیری و رشد انسانها در اشتباهات آنهاست. این قانون هستی است.

۶-   زمانبندی داشته باشید. برای خودتان تاریخ تعیین کنید و متعهد باشید(به خودتان) که تا آن تاریخ حجمی از درس را که از قبل تعیین کرده اید تمام کنید و مدام خود را چک کنید. این کار برای شما تعهد و احساس مسئولیت ایجاد کرده و جدیت کار را زیاد می کند.

۷-   این را بدانید که یادگیری یک زبان خارجی کار یک عمر است نه یک دوره. حتی کسانی که سالها زبان خوانده اند یا در کشورهای خارجی زندگی کرده اند، گاهی با کلماتی برخورد می کنند که معنی آن را نمی دانند. حتی در زبان مادری ما هم کلماتی هستند که معنی آنها را نمی دانیم. پس کمال گرا نباشید و با دیدن انبوهی از چیزهایی که نمی دانید، نا امید نشوید. هر چقدر هم که بدانید باز چیز جدیدی وجود دارد که شما نمی دانید.

پيروز و سربلند باشيد .

 

نگارش در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

  الف: دروس عمومی

 

 نام کتاب

 کد کتاب

 پایه تدریس

 سال چاپ

 حذفیات

 قرآن و تعلیمات دینی 2
(دین و زندگی 2)

 222

 دوم

 88

1- کلیه پیشنهادها، یادآوری‌ها، گام‌ها، برای مطالعه و پارقی‌ها.

2- ترجمه‌هایی‌ یکه در مقابل آیات کتاب نوشته شده است.

3- ترکیب‌های شیمیایی آب و دی‌‌اکسید کربن در صفحات 13 و 14.

4 - متن صفحات 34، 36، 54، 194 و شعر صفحه 65

5- فعالیت‌ها شامل: نمونه‌یابی در صفحات 15، 23و 156، ذکر نمونه‌ها در صفحه 141، کشف عوامل در صفحه 189، تفکر در صفحات 63 و 174، خودکاوی در صفحات 97، 100، 130، 131 و 141، مقایسه در صفحه 102، تطبیق در صفحات 132، 150، 159، 176 و 181، بررسی در صفحات 140، 148، 172، 185 و پیام آیات در صفحه 161.

 قرآن و تعلیمات دینی 3
(دین و زندگی 3)

 251

 سوم

 89

1- کلیه پیشنهادها، یادآوری‌ها، گام‌ها، برای مطالعه و پاورقی‌ها.

2- ترجمه‌هایی‌ که در مقابل آیات کتاب نوشته شده است.

3- اشعار در صفحات 41، 44 و 48

4- فعالیت‌ها شامل: تکمیل در صفحه 11، نمونه‌هایی در صفحات 19، 193، 196، بررسی در صفحات 21، 151، 220، 235، جستجو در صفحه 53 تطبیق در صفحات 61، 175، خودکاوی در صفحات 140، 195، مقایسه در صفحه 148، برنامه‌ریزی در صفحه 156، اندیشه در صفحه 169، طبقه‌بندی در صفحات 215 و 219، راه حل در صفحه 223، شناسایی عوامل در صفحه 236، و ذکر نمونه در صفحه 180

 معارف اسلامی (دین و زندگی)

  285/1

 پیش دانشگاهی

 90

1- کلیه پیشنهادها، یادآوری‌ها، گام‌ها، برای مطالعه و پاورقی‌ها.

2- ترجمه‌هایی‌ که در مقابل آیات کتاب نوشته شده است.

3- فعالیت‌ها شامل: استدلال در صفحه 17، تطبیق در صفحات 71، 139، 155 و 159، بررسی در صفحات 33، 52، 53، 72 و 177، برنامه‌ریزی در صفحات 33، 45، پیشنهاد در صفحه 56، ذکر نمونه‌ها در صفحات 41، 66، خودارزیابی در صفحات 41، 49 و 54، خودکاوی در صفحه 42، برداشت در صفحات 121 تا 128، 130 تا 134، 161 تا 165، سؤال در صفحه 134، حل مسأله در صفحات 18، 138، هم‌اندیشی در صفحه 180، مقایسه در صفحات 37، 117، نمونه‌یابی صفحه 175، تفکر در آیات در صفحه 28.

 

ب- دروس تخصصی گروه علوم ریاضی

 نام کتاب

 کد کتاب

 پایه تدریس

 سال چاپ

 حذفیات

 آمار و مدل سازی

   234/3

دوم

 88

 فصل هشتم

 

ج- دروس تخصصی گروه علوم تجربی

 نام کتاب

 کد کتاب

 پایه تدریس

 سال چاپ

 حذفیات

 آمار و مدل‌ سازی

  258/5

 سوم

 89

 فصل هشتم


 

نگارش در تاريخ یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

برای تعطیلات نوروز چه کار کنیم؟ آیا درسهای عمومی را بخوانیم یا اختصاصی ها را؟ آیا به درسهای پایه بپردازیم یا پیش؟ چند ساعت در روز مطالعه داشته باشیم؟ چند روز استراحت کنیم؟ آیا به مسافرت برویم؟ و آیا ...

پیشنهاد می کنم یک یا دو روز اول را زیاد بر خود سخت نگیرید .استراحت کنید. دید وبازدیدهای ضروری. تفریح مناسب...

یک برنامه کاری مدون داشته باشید. این برنامه باید دارای خصوصیات زیر باشد:

در برگیرنده همه دروس باشد.

اشتباه نکنید: نگفتم همه ی دروس را تمام کنید بلکه گفتم برای همه دروس ساعات مطالعه در نظر بگیرید و برنامه شما فقط شامل یک یا دو یا سه درس بخصوص نباشد.

ساعات مطالعه در نظر گرفته شده برای همه درس ها متناسب و منطقی باشد. یعنی برنامه شما قابلیت اجرا داشته باشد سنگ بزرگ علامت نزدن است.

بر حسب قوی یا ضعیف بودن در درس های عمومی یا اختصاصی تنظیم شده باشد. یعنی مثلا اگر دروس اختصاصی شما قوی تر از دروس عمومی است به دروس عمومی وقت بیشتری اختصاص بدهید. اگر دروس عمومی و اختصاصی شما در یک سطح هستند. اصولا 2/3 از وقت مطالعه خود را به اختصاصی ها و 1/3 آن را به دروس عمومی اختصاص بدهید.

سعی کنید قسمت عمده ای از اوقات مطالعه خود را به قسمت ها و مباحثی که در آنها ضعف دارید اختصاص بدهید. و به عبارت دیگر مقداری از عقب ماندگی های درسی تان را جبران کنید نه اینکه دوباره کاری و وقت کشی کنید.

منظور از دوباره کاری:  چون انسان ها ذاتا راحت طلبند و برای اینکه پیش وجدان خود راحت و مبرا باشند موقع کار و مطالعه می روند سراغ قسمت هایی که راحت ترند و آنها را خوب بلد هستند شما این کار را نکنید بلکه از وقت خود بهترین استفاده را ببرید تا راندمان کاری شما بالا برود و این بهترین وسیله برای احساس  آرامش و اعتماد به نفس است.

برنامه شما باید در برگیرنده ی دوره و تکرار برخی از مباحث قبلی هم باشد. اشتباه نکنید. تکرار با دوباره کاری و وقت کشی فرق دارد. تکرار اگر به شکل درست و منظم و با فاصله زمانی درست انجام شود کارایی و درک شما را خیلی بالا می برد. به یاد داشته باشیم که:

تکرا ر معجزه می آفریند.

مواظب خواب خود باشید:

به نظر من یک دانش آموز کنکوری باید به طور متوسط حدود 6 یا 7 ساعت در روز بخوابد.حتما بعد از ظهرها یک ساعت الی یک ساعت و نیم با آرامش کامل و بدون استرس بخوابید ،نه بیشتر.

ده تا بیست دقیقه نرمش و ورزش های ساده در هر روز شما را شاداب و سرحال نگه می دارد.

در پایان تاکید کنم که:

توقع نداشته باشید تعطیلات چند روزه نوروز همه ی عقب ماندگی های قبلی شما را جبران کند و تصور نکنید این چند روز همه ی دروس را باید خواند و تمام کرد و تست زد! بلکه این چند روز فرصت خوبی است که بتوانید مقداری منظم تر و منسجم تر درس بخوانید و مباحثی و قسمت هایی که در آنها ضعف دارید یا نرسیده بودید بخوانید در برنامه خود بگتجانید.

این را نیز بدانید که خوب استفاده کردن از تعطیلات نوروز در روحیه ی شما و برای ادامه کار شما در روزهای باقی مانده برای مسابقه بزرگ بسیار مهم است.

و خلاصه این که برنامه شما در این روزها  باید:

متناسب. متنوع و هماهنگ با وضعیت شما و قابل اجرا باشد.

در پایان خواهش می کنم که افکار منفی و خود کم بینی را از خود دور کنید و باور کنید اگر خودتان بخواهید و اراده کنید به هدف و مقصودتان خواهید رسید

در هر بخشی از زندگی به عالی بودن فکر کنید و هرگز برای دستیابی به آن از هیچ تلاشی کوتاهی نکنید

 پیروز و سربلند باشید .

نگارش در تاريخ چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 در آستانه عید نوروز هستیم. با شروع سال نو و شکوفایی طبیعت، بسیار بجاست که یک بازنگری در الگوی غذایی و عادات و رفتارهای تغذیه‌ای خود انجام دهید و فصلی نو و شکوفا را در تغذیه یخود آغاز کنید.

با شروع سال نو و آغاز تعطیلات نوروز، ممکن است تغییرات گسترده و مهمی در تغذیه هم وطنان ما پیش آید که این تغییرات می‌توانند بر سلامتی انسان اثر گذار باشند.در تعطیلات سال نو، بازار میهمانی و دید و بازدید رونق زیادی می‌یابد و به‌‌ همان نسبت مصرف انواع شیرینی، شکلات، گز، سوهان، پشمک، آجیل و خشکبار افزایش پیدا می‌کند. شیرینی‌ها به علت دارا بودن قند زیاد، جزء مواد پر کالری بوده و افراط در مصرف آن‌ها موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود.

توجه داشته باشید که افراط در مصرف قند و شکر و تمام مواد غذایی تهیه شده از آن‌ها و نیز زیاده روی در مصرف مواد نشاسته‌ای، می‌تواند علاوه بر چاقی موجب افزایش تری گلیسیرید خون نیز شود. تری گلیسیرید یکی از انواع چربی‌های نامطلوب خون است و افزایش دراز مدت آن در خون موجب بالا رفتن سایر چربی‌های نامطلوب و بروز اختلالات قلبی - عروقی می‌شود. مصرف مواد شیرین به سلامت دندان‌ها نیز لطمه می‌زند و باعث پوسیدگی مینای دندان و فساد دندان‌ها می‌شود. در ضمن افراط در مصرف انواع شیرینی، به علت افزایش قند خون، موجب احساس سیری شده و جلوی اشت‌ها را برای صرف غذای اصلی می‌گیرد.

مغز‌ها یا آجیل‌ها نیز از مواد خوشمزه‌ای هستند که طرفداران زیادی در بین مردم کشورمان دارند و در میهمانی‌های نوروز از آن‌ها استقبال زیادی به عمل می‌آید و معمولاً زینت بخش این میهمانی‌ها می‌باشند، به خصوص کودکان که از طرفداران جدی آجیل هستند.

انواع مغز‌ها و آجیل که شامل بادام، پسته، فندق، تخمه، بادام زمینی، بادام هندی و گردو می‌باشند، حاوی ارزش تغذیه‌ای بالایی هستند و مصرف متعادل آن‌ها برای سلامت مفید است. مغز‌ها به علت داشتن چربی زیاد، بسیار پرکالری هستند و برای افراد لاغر و کسانی که نیاز به افزایش وزن دارند، مفید است.

چربی موجود در مغز‌ها از انواع چربی‌های گیاهی غیراشباع است. این نوع چربی به علت دارا بودن اسیدهای چرب با چند باند مضاعف، موجب افزایش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون نمی‌شود و در نتیجه زیانی برای قلب و عروق ندارد، حتی در کاهش چربی‌های نامطلوب خون نیز مؤثر است.

انواع مغز‌ها حاوی مقادیر مناسبی پروتئین هستند. البته پروتئین آجیل از دسته پروتئین‌های گیاهی است و اگر به همراه نوع دیگری از پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات یا غلات مصرف شود، تاثیر بهتر و بیشتری در سلامتی بدن خواهد داشت.

آجیل از منابع خوب ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود و نیز حاوی مقادیر مناسبی آهن است.ماده یمعدنی دیگری که در مغز‌ها به مقدار مناسب وجود دارد، روی است که در سلامت افراد و به خصوص در کودکان و بلوغ نوجوانان تأثیر مهمی دارد.

بنابراین می‌بینید که آجیل با داشتن ارزش تغذیه‌ای بالا، از مواد مفیدی است که مصرف آن توصیه می‌شود؛ ولی به هنگام استفاده از انواع مغز‌ها به خصوص در ایام عید که مصرف آن‌ها معمول‌تر است، باید به چند نکته مهم توجه کرد:

۱- انواع آجیل معمولاً به صورت بو داده و پر نمک در مغازه‌ها به فروش می‌رسد که افراط در مصرف آن موجب افزایش فشار خون و تجمع آب در بدن (اِدِم) می‌شود. بنابراین مصرف آجیل پر نمک و شور مفید نیست و به سلامت انسان آسیب می‌زند.

۲- مغز‌ها چون حاوی مقدار زیادی چربی هستند، موجب افزایش وزن و چاقی می‌شوند بعضی از افراد تصور می‌کنند که چربی‌های گیاهی موجب افزایش وزن نمی‌شوند و می‌توان از آن‌ها به طور نامحدود استفاده کرد. حال آنکه این تصور صحیح نیست و چربی‌های گیاهی و مایع نیز مثل چربی‌های حیوانی و جامد باعث چاقی می‌شوند. بنابراین باید به طور متعادل و مناسب از آن‌ها استفاده کرد.

۳- انواع آجیل به علت دارا بودن چربی زیاد موجب کاهش اشتها و بروز احساس سیری می‌شوند. این امر به خصوص برای کودکان که کنترل زیادی در خوردن ندارند و حجم معده‌شان نیز کم است، حائز اهمیت زیادی است.

در ایام نوروز برنامه غذایی روزانه افراد، معمولاً تغییر می‌کند و ممکن است بعضی از افراد به خصوص کودکان و نوجوانان، صبح‌ها به علت دیر برخاستن از خواب و رفتن به میهمانی؛ صبحانه میل نکنند که همین نخوردن صبحانه موجب تمایل بیشتر به مصرف تنقلات از قبیل آجیل و شیرینی می‌شود و چنان که گفته شد، افراط در مصرف این قبیل تنقلات، مضراتی به شرح فوق برای بدن دارد. گاهی اوقات شیرینی و آجیل در ایام عید، جانشین ناهار یا شام می‌شود و برخی از افرادی که در مصرف این تنقلات افراط می‌کنند، به علت سیر شدن و یا ترس از چاقی، یک یا شش وعدهٔ غذایی اصلی را حذف می‌نمایند. توجه داشته باشید هر چند که تنقلات حاوی ارزش تغذیه‌ای بالایی باشند، ولی نمی‌توانند جانشین غذای اصلی انسان شوند مصرف سه وعده اصلی غذایی یعنی صبحانه، ناهار و شام برای همه افراد لازم است و باید بکوشید تا حد امکان از افراط در مصرف تنقلات چاق کننده، شیرین و پر چرب پرهیز کنید تا موجب چاقی، افزایش چربی‌های نامطلوب خون و کاهش اشتها برای صرف غذای اصلی نشوند.

در ایام نوروز و تعطیلات سال نو ممکن است به علت صرف غذا در رستوران و یا دعوت به میهمانی‌های ناهار و شام، الگوی غذایی افراد تغییر کند. غذاهایی که در میهمانی‌ها یا رستوران‌ها تهیه می‌شوند، معمولاً سرخ کرده، چرب‌تر و پرنمک‌تر از غذاهای معمول خانگی هستند.

مصرف چنین غذاهایی علاوه بر آنکه موجب چاقی می‌شود، فشار خون و چربی‌های خون را نیز افزایش می‌دهند و برای سلامتی بدن مفید نیستند، بنابراین برای حفظ سلامتی میهمانان و افرادی که برای شما عزیز و محترم هستند، باید از تهیه و سرو غذاهای چرب و پر نمک و دسرهای چرب و شیرین خودداری کنید.

آشامیدن آب را فراموش نکنید...

تغییر دیگری که در تعطیلات سال نو به طور معمول در تغذیهٔ افراد رخ می‌دهد؛ این است که به علت دید و بازدید و گذراندن زمان طولانی در خارج از خانه، مصرف آب به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی انسان ایجاد کند که بارز‌ترین آن‌ها، بروز یبوست است. آب یکی از مهم‌ترین و مفید‌ترین موادی است که از بروز یبوست پیشگیری می‌کند و با کاهش مصرف آن، این عارضه به خصوص در کسانی که مستعد ابتلا به آن هستند، می‌تواند موجب ایجاد ناراحتی شود. آب جهت انجام واکنش‌های داخلی بدن ضروری است و برای سلامتی و شادابی پوست نیز مفید است؛ پس مصرف این مادهحیات بخش را فراموش نکنید.

 فواید مصرف میوه در نوروز

در میهمانی‌های نوروزی شاید مصرف انواع میوه نیز کاهش یابد و تنقلاتی مانند شیرینی و آجیل، جانشین آن شود. این امر به خصوص در کودکان بیشتر مشاهده می‌شود. میوه‌ها نیز مانند انواع سبزی‌ها، از مواد غذایی بسیار مفید و خوشمزه‌ای هستند که با دارا بودن مقدار قابل توجهی ویتامین و نیز مقادیر مناسبی املاح و همچنین آب، می‌توانند به حفظ سلامت انسان کمک کنند. میوه‌ها چنانچه با پوست مصرف شوند، حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی هستند که از بروز یبوست پیشگیری کرده و موجب کاهش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون می‌شوند و نیز باعث تنظیم تعادل فشار خون می‌گردند و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند. البته انواع سبزی‌ها نیز از نظر فیبر غذایی غنی هستند. فیبر موجود در سبزی‌ها و میوه‌ها از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند.

در بیماران دیابتی، مصرف فیبر غذایی موجب کنترل قندخون می‌شود. هر چند که افراد دیابتی بهتر است از میوه‌هایی استفاده کنند که قند خون را کند‌تر بالا می‌برند؛ مثل موز، سیب، گیلاس، خرما، انجیر، هلو و آلو. برخی از خانواده‌ها در میهمانی‌های نوروزی با میوه‌های خشک مانند آلبالو خشک، برگه، قیسی، آلو، کشمش، توت خشک و امثال آن از میهمانان خود پذیرایی می‌نمایند. میوه‌های خشک؛ تنقلات مفیدی هستند که مقدار قابل توجهی انرژی در بدن تولید می‌کنند. در ضمن حاوی ویتامین‌های گروه B، ویتامین A و آهن نیز هستند. اگر این مواد غذایی، جانشین هله هوله‌هایی که در مغازه‌ها به فروش می‌رسند و مواد افزودنی یا قند یا چربی زیادی هم دارند، شوند، می‌توانند مواد مغذی مفیدی را برای بدن افراد به خصوص کودکان فراهم کنند. هم چنین از بروز یبوست نیز پیشگیری کنند، به خصوص آلو و انجیر خشکی که برای مدتی خیس شوند.

 

لازم است در نظر داشته باشید که میوه‌های خشک انرژی زیادی دارند و با افراط در مصرف آن‌ها، موجب بروز چاقی خواهند شد. در ضمن این مواد غذایی به علت داشتن قند (البته قند آن‌ها از نوع طبیعی است)، اگر قبل از غذای اصلی به مقدار زیاد مصرف شوند، جلوی اشت‌ها را خواهند گرفت.

برای اینکه از تعطیلات خوشایند و فرح بخش نوروز حداکثر استفاده را ببرید و از عوارض ناگوار تغذیه نامناسب در این ایام محفوظ بمانید، لازم است در این ایام از برنامه ی غذایی مناسب، منظم و صحیح پیروی کنید و از افراط در مصرف تنقلات و سایر مواد غذایی (به جز سبزی و میوه) بپرهیزید.

پس به خاطر داشته باشید ...

مصرف مقدار کافی آب، میوه‌ها و سبزی‌های تازه را در برنامه غذایی روزانه خود فراموش نکنید. همچنین در کنار دید و بازدید و میهمانی‌های نوروزی، از فرصت تعطیلات استفاده کرده و به ورزش پیاده روی و سایر فعالیت‌های فیزیکی بپردازید. به این ترتیب می‌توانید سلامت خود و خانواده‌تان را تامین کنید.

 

نگارش در تاريخ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 تكنيك‌هايي براي دانش‌آموزان

× هميشه درگير يادگيري باشيد.

اگر فكر مي‌كنيد از معلم‌تان بيش‌تر مي‌دانيد و مطالب كلاس برايتان كسالت‌آور است با معلم‌تان وارد بحث شويد و از دانسته‌هاي خود براي پيروز شدن در بحث استفاده كنيد.

× خودتان بياموزيد.

 در بسياري از موارد، معلمان همه‌ي مطالب را در بحث خود مطرح نمي‌كنند. شما بايد بسياري از مطالب را خود فرابگيريد؛ پس منتظر نباشيد همه‌ي مطالب به شما آموخته شود.

× اگر به تنهايي نمي‌توانيد ياد بگيريد با دوستانتان مطالعه كنيد.

× به ديگران درس بدهيد.

بهترين روش يادگيري اين است كه مطلبي را به ديگران آموزش دهيد. اين شما را مجبور به يادگيري كامل آن مطلب مي‌كند.

× محك زدن آنچه كه يادگرفته‌ايد يادگيري شما را تضمين مي‌كند.

× استفاده از فلش‌كارت يكي از بهترين روش‌ها براي محك زدن آن‌چيزي است كه يادگرفته‌ايد.

× در ابتدا مفاهيم اساسي را ياد بگيريد.

يادگيري مطلب جديد بايد شبيه يادگيري زبان توسط يك كودك باشد كه به گرامر و املاي كلمه‌ها توجهي نمي‌كند.

نگارش در تاريخ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 تكنيك‌هايي براي معلمين و والدين

× از دانش‌آموزان سؤال بپرسيد و آنها را در بحث وارد كنيد.

× از هرم اطلاعات استفاده كنيد. يادگيري داراي لايه‌هايي است و مي‌بايست مفاهيم پيشرفته‌تر بعد از فرا‌گيري مفاهيم پايه صورت گيرد.

× در كنار لذت بردن از بازي‌هاي كامپيوتري روش حل مسآله و بسياري از مفاهيم ديگر را بهتر مي‌توان آموخت.

× از قانون 80 به 20 پيروي كنيد.

طبق قانون 80 به 20، يادگيري 20 درصد از مفاهيم نياز به صرف 80 درصد وقت و انرژي‌اي دارد كه براي مفاهيم ديگر اختصاص مي‌دهيم؛ لذا بايد هنگام برنامه‌ريزي به اين نكته توجه داشت.

× براي مفاهيم قصه‌ پردازی كنيد!

مثلا اتم را منطقه‌اي گانگستري در نظر بگيريد كه در آن پوتون و نوترون همسايه‌ي همديگر بوده، با هم رقيب‌اند و لذا هرگز در محدوده‌ي هم وارد نمي‌شوند.

× فراتر از برنامه‌ي درسي مدرسه و دانشگاه برويد.

× با ابزارهاي يادگيري كه امروزه موجود است حتي يك فرد 60 ساله هم مي‌تواند رياضي را در حد دانشگاه فرا بگيرد. لذا هر مطلبي را كه لازم مي‌دانيد يا علاقه داريد، بياموزيد.

× از دانسته‌هاي خود عملا استفاده كنيد.

مثلا در آموزش رياضي بهتر است دانش‌آموزان مفاهيم چهارگانه‌ي رياضي را براي اندازه‌گيري مواد لازم براي پخت كيك به كار ببرند

نگارش در تاريخ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 × روش‌هاي مختلف يادگيري را امتحان كنيد تا به آنچه مطلوب شماست برسيد .

 × بهتر است مشخص شود كه چه چيزهايي را مي‌دانيد و چه چيزهايي را نمي‌دانيد.

 × در مورد يك موضوع ابتدا مشخص كنيد چه اطلاعاتي از قبل داريد؛ بعد مشخص كنيد چه مطالبي را نمي‌دانيد و مي‌خواهيد بدانيد.

× از ضمير ناخودآگاه خود هم كار بكشيد!

× آيا مي‌دانيد مي‌توان دو مطلب را هم ‌زمان فرا گرفت!  ذهن بطور غير ارادي مي‌تواند، درگير يادگيري باشد. مثلا اگر قرار است مطالبي در مورد دو موضوع بنويسيم ،مي‌توانيم يك موضوع را در ذهن داشته باشيم و به سراغ موضوع دوم برويم، مادامي كه مشغول نوشتن موضوع دوم هستيم، ذهن ما موضوع اول را پردازش مي‌كند.

×كلي‌ فكر كنيد.يكي از روش‌هاي خوب يادگيري اين است كه مطالب را به طور كلي بياموزيم.

مطالب را تكرار كنيد.

× براي درك كامل مطالب پيچيده، بايد آنها را مرور كرد. هم‌چنين مرور دوباره‌ي مطالب، به ما ديد عميق‌تري در مورد مطلب مي‌دهد. تكرار مفاهيم و تئوري‌ها با به‌كارگيري مثال‌هاي مختلف، سرعت يادگيري آنها را چند برابر مي‌كند.

× از روش يادگيري كوانتومي استفاده كنيد

روشي است كه بر اساس به كارگيري و مرتبط كردن دانسته‌ها، در زندگي روزمره‌ي دانش‌آموزان شكل گرفته است.

× از روش تفکر انتقادی استفاده کنید .

روش فكر‌كردن انتقادي شامل دريافت اطلاعات، ارزيابي آن و نتيجه‌گيري منطقي بر اساس آنها مي‌باشد.

 

نگارش در تاريخ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 تمركز و خط فكري :

راه مختلف براي يادگيري وجود دارد: ديداري، شنيداري و حركتي. اگر در يكي از آنها موفق نيستيد، ديگر راه‌ها را امتحان كنيد.

پياده‌روي همراه با مديتيشن:

× پياده‌روي كه در قسمت قبل توضيح داده شد، اگر همراه با مديتيشن باشد، بسيار مفيد است.

× تمركز كنيد و خودتان را در مطالعه غرق كنيد.

× حين مطالعه، از تماشاي تلويزيون و نگراني در مورد كارهاي ديگر پرهيز كنيد. نگراني مانع دريافت اطلاعات و ايده‌ها مي‌شود.

× اگر علاقه‌اي به انجام مديتيشن نداريد، چراغ‌ها رو خاموش كرده و وسط اتاق تاريك خود بنشينيد.اين كار به تمركز شما مي‌افزايد.

× دوش بگيريد، دوش و حمام كردن به احساس آرامش و راحتی و در نتیجه به يادگيري كمك مي‌كند.

اين كارها ذهن شما را  براي دريافت ايده‌هاي هوشمندانه، آماده‌تر مي‌كند:

 × به موسيقي گوش دهيد.

اگر مطلبي را حين گوش كردن به قطعه‌اي از موسيقي خاص ياد بگيريد،‌ بعدها، گوش‌كردن و يا مروركردن ذهني آن قطعه به يادآوري مطلب كمك شاياني مي‌كند.

× تندخواني كنيد.

خيلي‌ها عقيده دارند كه تندخواني باعث از قلم افتادن مطالب مهم شود. واقعيت اين است كه تندخواني باعث فيلتر شدن مطالب بي ربط و فرعي شده و به درك ايده‌هاي اصلي نوشتار كمك مي‌كند. كندخواني فقط براي مطالب جديد و تخصصي پيشنهاد مي‌شود.

× از علامت‌ها و نمادها براي حفظ‌ كردن مطالب استفاده كنيد.

ترفندهاي زيادي براي به خاطر سپردن اطلاعات حفظي وجود دارد. علامت‌هاي اختصاري و شكل‌هاي نمادين نمونه‌هايي از اين ترفند‌ها هستند.

نگارش در تاريخ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

   سلامت جسمانی :

× هنگام مطالعه پاي خود را حركت دهيد. در طول مطالعه و نشستن در يك مكان براي مدت طولاني، پاي خود را هر چند وقت يك‌بار به سمت بالا و پايين تكان دهيد. اين كار موجب افزايش جريان خون شده و يادگيري و تمركز را افزايش مي‌دهد.

× براي فكر كردن غذا بخوريد. خوردن صبحانه بسيار ضروري است ،زيرا پروتئين مغز را تامين مي‌كند. كمبود پروتئين براي مغز، باعث سردرد مي‌شود.

× ناهار سبكي بخوريد. ناهار سنگين باعث خواب آلودگي مي‌شود .اگر بعد از ناهار فرصت خوابيدن نداريد، سعي كنيد ناهار سبكي انتخاب كنيد.

تعادل ذهنی :

× از اضطراب و افسردگي به دور باشيد. 

استرس و ناراحتي باعث كاهش يادآوري اطلاعات مي‌شود و از اين رو كاهش قدرت يادگيري مي‌شود. گاهي اتاق روشن‌تر و خوردن غذاهاي طبيعي بيش‌تر باعث افزايش شادابي و آرامش مي‌شود.

× براي ارائه‌ي ايده‌ي جديد بخوابيد!

× بين مطالعه استراحت كنيد. 

× تغيير وضعيت روحي و جسمي باعث مشخص شدن استرس‌هايي مي‌شود كه در حال مطالعه بر ما حكمفرما شده‌اند و ما از آن‌ها بي‌خبريم. مطالعه همراه با استراحت‌هاي هرچند كوتاه بسيار مفيدتر از مطالعه‌ي طولاني بي‌وقفه است. براي اين منظور، به ازاي هر 90 دقيقه مطالعه، 15 الی20 دقيقه استراحت داشته باشيد.

× حين مطالعه در فواصلي پياده‌روي هم داشته باشيد. 

پياده‌روي و قدم زدن هر چند كوتاه باعث تغيير تمركز ذهن شده و به ذهن مجال بازآوري مطالب و خلاقيت را مي‌دهد.

× موضوع مورد تمركز خود را تغيير دهيد.

 گاهي كه فرصت كافي براي استراحت و تجديد قوا نداريد، مي‌توانيد نقطه‌ي تمركز خود را از يك موضوع خاص به موضوعي كه با آن آشناتر هستيد تغيير دهيد.

نگارش در تاريخ سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 

 اساساً فکر کردن کار خوبی است و با اینکه بعضی از مردم به ‌اندازه کافی اینکار را نمی‌‌کنند، برخی در این زمینه واقعاً زیاده ‌روی می‌کنند. از هر دو جنسیت زن و مرد در هر دو این دسته‌ها داریم. امروز می‌خواهیم درمورد کسانی حرف بزنیم که خیلی فکر می‌کنند. بعضی‌ها آنقدر فکر می‌کنند که خود را خسته مضطرب و بیمار می‌کنند. این افراد گرایش دارند که هر مسئله ساده ‌ای را پیچیده، هر چیز آسانی را سخت و هر مشکل کوچکی را بزرگ و بغرنج جلوه دهند. آنها عادت دارند وقتشان را برای آنالیز بیش از حد هر چیز و هر کس هدر دهند. آنها متخصص تفسیر غلط حرف‌های همه هستند و اگر کوچکترین راهی وجود داشته باشد که احساساتشان جریحه ‌‌دار شود، آن را پیدا می‌کنند. حتی به دنبال آن می‌گردند. آنها معمولاً افرادی وسواسی و ایدآلیست هستند. بیش از حد نگران می‌شوند. تقریباً درمورد همه چیز و همه کس. آنها سعی می‌کنند همیشه همه را خوشنود نگه دارند و می‌خواهند که تغییر ایجاد کنند اما این فرایند تغییر آنها را می‌ترساند. برای خراب کردن امیال و آرزوهایشان به بقیه آدم‌ها نیاز ندارند، خودشان هم خوب از پس آن برمی‌آیند. آنها همان‌هایی هستند که بیش از حد فکر می‌کنند.

اگر احساس می‌کنید خصوصیاتی که در بالا ذکر کردیم را در خود می‌بینید، احتمالاً شما هم به این دسته افراد تعلق دارید. در زیر نکاتی آورده‌ ایم که به شما کمک می‌کند با این مشکل خود کنار بیایید.

1.از صبر کردن برای ایدآل هر چیز خودداری کنید. جاه‌ طلب بودن خیلی خوب است اما خواستن ایدآل غیرواقعبینانه و غیرعملی است. باید به دنبال پیشرفت مداوم باشید و برای دست یافتن به تغییرات مثبت تلاش کنید.

2.فکر و خیال نکنید. روی فکر و خیال تکیه نکنید، برحسب واقعیات عمل کنید.

3.فعال‌تر باشید. از تئوری بیرون بیایید و وارد عمل شوید. از همین الان! هر روز حداقل یک کار انجام دهید که شما را به هدفتان نزدیک‌تر کند. حتی اگر از آن واهمه دارید. اجازه ندهید ترس توانایی‌هایتان را پایین بیاورد یا بر زندگیتان حکومت کند.

 4.درست‌ترین سوال‌ها را از خودتان بپرسید. سوال‌هایی که شما را از نظر ذهنی در وضعیتی مثبت، عملی، کاربردی و متمرکز بر راه‌ حل قرار دهد. مشکل را درک کنید اما تمرکزتان بر راه‌ حل باشد.

5.یک مدیر داشته باشید (یک مربی، دوست، یکی از آشنایان و ...) که بازخورد مرتبط، خاص، معقول و غیراحساسی به شما بدهد. خودتان نمی‌توانید درمورد خودتان بیطرف باشید. این فرد باید کسی باشد که حرف‌هایی به شما بزند که باید بشنوید نه حرف‌هایی که دوست دارید بشنوید.

6.برای اینکه از متوسط به عالی تبدیل شوید، برنامه بریزید و کاملاً به آن پایببند شوید. رفتارهای عالی خود را پیدا کنید و به آنها متعهد بمانید.

7.دست از توجیه کردن برای کارهایی که نمی‌کنید بردارید. صادقانه تلاش کنید که تلاش صادقانه بسیار موثر است.

8.دفترچه ثبت موفقیت داشته باشید. نوشتن افکار، تصمیمات، رفتارها و نتایجی که به دست می‌آورید راهی عالی برای حفظ نگرش، ایجاد تمرکز و انگیزه است. همچنین راه خوبی است که بفهمید چه چیزی برای شما موثرتر است.

9.از افکارتان بیرون بیایید. جایی آرام و زیبا فرای افکارتان پیدا کنید. جایی که آرامش، امنیت، لذت و آزادی وجود داشته باشد. دست یافتن به این نیاز به تلاش و تمرین دارد اما با تمرین می‌توانید تقریباً در هر مکانی و هر زمانی اینکار را انجام دهید. تا زمانی که امتحان نکنیم نمی‌دانیم که دست از فکرکردن برداشتن چقدر سخت است.برای رفتن به فرای ذهنمان باید هرج‌ و‌ مرج ذهنمان را دور بریزیم. ذهن جای خسته ‌کننده‌ ای است و بعضی وقت‌ها لازم است که از آن به تعطیلات برویم. اگر با این ایده دست ‌و پنجه نرم می‌کنید، سعی کنید خودتان را در آهنگی که دوست دارید غرق کنید.

10.بعضی از افکاری که در ذهنتان می‌چرخد باید بیرون ریخته شود، بعضی از آنها گیر کرده‌ اند و می‌ترسند بیرون بیایند. به افکار ذهنتان مثل یک بلوک آپارتمان نگاه کنید. به طبقه دوم این آپارتمان نگاه کنید، همینطور که در راهرو راه می‌روید، از پشت در آپارتمان صدای پیرزن دیوانه می‌آید که، "اینطوری باید آنرا انجام می‌دادی دیوانه...!" کمی اینطرف‌تر، آپارتمان زن پر حرفی است که همیشه در خانه ‌اش را باز می‌گذارد و یکدفعه بیرون می‌پرد و حواستان را پرت می‌کند. انتهای راهرو مردی زندگی می‌کند که همیشه شما را می‌ترساند، "اگر می‌دیدی چقدر احمق به نظر می‌رسیدی دیگر هیچوقت آنکار را انجام نمی‌دادی." این آدم‌ها درواقع آن افکاری هستند که میل و انگیزه شما را با احساس گناه و اضطراب از بین می برند. شناسایی این افکار خیلی ساده است، ساکنینی که خیلی وقت است اجاره خانه ‌شان را نپرداخته‌ اند و هیچ منفعتی برای شما ندارند و برای بقیه ساکنین خوب آپارتمان هم ایجاد مشکل می‌کنند و باید سریعاً آنها را بیرون بیندازید.

همین الان شروع کنید. آزاردهنده‌ ترین ساکنین آپارتمان را شناسایی کنید و حکم تخلیه ‌شان را تحویلشان دهید. اگر همکاری نکردند، گوششان را بگیرید و به زور بیرونشان کنید. این ساکنین خیلی وقت است که آنجا مانده‌اند و می‌دانند که چطور می‌توانند فریبتان دهند. اما شما تسلیم نشوید. یادتان باشد ساکنین عالی دیگری دارید که باید به آنها رسیدگی کنید.

بیرون انداختن این ساکنین جا را برای آوردن ساکنین بهتر باز می‌کند. این آپارتمان را از آنِ خودتان کنید. آن را دوباره به زندگی برگردانید. دکوراسیون آن را عوض کنید، حتی می‌توانید برایش استخر هم درست کنید. این آپارتمان مال شماست این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چطور آن را بازسازی کنید.

بلند شو و شروع کن تو که هنوز داری فکر میکنی !!!

پیروز و سربلند باشید .


 

 

نگارش در تاريخ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:تغذیه کودکان, توسط جعفر قیطاسی

 افزایش فعالیت های فکری و جسمی دانش آموزان در کنار تغییرات آب و هوایی و شیوع بیماری های فصول پاییز و زمستان همگی در کنار هم شرایطی را برای دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی به وجود می آورد که ضرورت توجه والدین را به این موضوع می طلبد. یکی از ساده ترین و کاربردی ترین روش ها برای افزایش انرژی و توان فکری و جسمی دانش آموزان در سال تحصیلی داشتن رژیم غذایی مناسب و وعده های غذایی متناسب با فعالیت هاست. در کنار این مسئله تغذیه سالم و گنجاندن تمامی موادمغذی و مفید برای سلامت فکر و جسم کودک در رژیم غذایی یکی از مهم ترین شیوه های داشتن جسمی سالم و مقاوم دربرابر رایج ترین بیماری های فصول پاییز و زمستان از قبیل سرماخوردگی، زکام و آنفلوانزا است. آنچه می خوانید بخش هایی از توصیه های درمانگران طب سنتی ایران همزمان با شروع سال تحصیلی جدید است .

اهمیت تغذیه در سلامت کودکان :

دوره دبستان برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا دانش آموزان در این دوره، در مقطعی از سن خود قرار دارند که بنیان وجودی آنها شکل کامل تری به خود می گیرد. در این دوران است که دندان های اصلی جایگزین دندان های شیری کودک می شود و استخوان بندی آنها شکل گرفته و استحکام لازم را به دست می آورد. بنابراین در این مرحله کودک ابتدایی ترین پله های ورود به بلوغ را تجربه می کند. به همین علت متخصصان علم تغذیه، به خصوص درمانگران طب سنتی ایران بر این باورند، یک رژیم غذایی سالم و مغذی در وعده ها و میان وعده های غذایی می تواند تا حد زیادی تضمین کننده سلامت کودکان باشد. بنابراین به هیچ وجه نباید اجازه دهیم کودک بدون صبحانه یا بدون خوردن وعده غذایی به درس یا فعالیت فیزیکی دیگری مشغول شود، زیرا بخش بزرگی از عادت های غذایی و تنظیم وعده های غذایی در دوره دبستان شکل می گیرد. این نکته زمانی اهمیت بیشتری به خود می گیرد که توجه داشته باشیم همین کودکان مشغول به تحصیل در دوره دبستان، مردان و زنان آینده کشور را تشکیل داده و باید برای ورود به اجتماع و فعالیت در حرفه های گوناگون سلامت و سالم باشند .

تقویت دانش آموزان با میان وعده ها :

متخصصان طب سنتی معتقدند، وعده های غذایی دانش آموزان باید براساس عادات غذایی آن ها و از روی مزاج بچه ها توسط خانواده آن ها تشخیص داده شود. بنابراین می توان گفت ، کامل ترین و سالم ترین غذاها بستگی مستقیم به عادات غذایی خانواده دارد.علاوه بر این توصیه موکد درمانگران این است که در بهترین شرایط باید ۳ وعده غذایی مرسوم، یعنی صبحانه، ناهار و شام با غذاهای سالم، طبیعی و تازه برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شود، همچنین در بهترین شرایط توصیه می شود در بین وعده های صبحانه و ناهار، و ناهار و شام، میان وعده های دیگری قرار گیرد تا در فاصله وعده های غذایی اصلی نیز مواد مغذی لازم به دانش آموزان برسد. در این وضعیت همواره پیشنهاد می شود میان وعده ها با مصرف میوه و مواد غذایی طبیعی از قبیل دانه ها و مغزهای گیاهی پر شود .

مغز و پنیر کامل ترین صبحانه :

پزشکان و متخصصان تغذیه همواره تاکید می کنند، نخستین وعده غذایی یعنی صبحانه، مهم ترین و طلایی ترین وعده غذایی در طول روز است .خوب است بدانیم که صبحانه در آمادگی جسمانی دانش آمــوزان نیز بیشترین سهم را دارد. این وعده غذایی صبح است که دانش آموز را برای حضور بانشاط و موثر در کلاس درس آماده کرده و ذهن او را برای فراگیری بهتر درس ها آماده می کند.صبحانه که بهترین و موثرترین وعده غذایی برای ذخیره مواد مغذی در بدن انسان هم هست بهتر است با مواد غذایی مانند پنیر، شیر، مربای بالنگ، تخم مرغ عسلی شده و میوه های تازه برای دانش آموزان شما تدارک دیده شود.متخصصان توصیه می کنند، انواع خشکبار مانند پسته، گردو، بادام، فندق، بادام زمینی، چلغوزه، بادام هندی و دانه های مغذی دیگر در این وعده استفاده شود و به عنوان مواد غذایی موثر در سلامت مصرف شوند .

چرا فرزند تان بعد از ناهار کسل می شوند؟

اما در وعده غذایی ظهر یا ناهار توصیه می شود برای دانش آموزان غذاهایی مورد استفاده قرار گیرند که با نیروی هاضمه آن ها سازگاری داشته و از این بابت مشکلی را ایجاد نکنند. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که عمل هضم وقتی به خوبی و تکامل اتفاق می افتد که کودکان و نوجوانان بعد از مصرف غذا بتوانند انرژی خود را تخلیه کرده و احساس شادمانی و نشاط داشته باشند. این مورد نشان دهنده آن خواهد بود که عمل هضم به درستی اتفاق افتاده و غذایی که مورد استفاده دانش آموزان قرار گرفته به طور کامل با دستگاه هضم غذا سازگاری دارد بنابراین چگونگی تهیه وعده ناهار با وضعیت هضم غذا در سیستم جسمی فرزندان شما ارتباط مستقیم دارد. بهتر است این نکته را هم به خاطر داشته باشید که دریافت غذاهای نامناسب، فرزندان شما را سنگین، کسل و بی رمق کرده و او در فراگیری دروس خود با مشکلات جدی مواجه خواهد شد .

با فرزند بهانه گیر چه کنید ؟

اگر به سلامت کودک خود علاقه مندید حتما به خاطر داشته باشید که احساس گرسنگی او را با تهیه مواد خوراکی گرم و غذاهایی که با یک فرآیند سالم در خانه تهیه کرده برطرف کنید .اگر احساس کردید فرزند شما در طول روز با احساس گرسنگی مواجه می شود از یاد نبرید که غذاهای گرم، تازه و خانگی برای سلامت او مفید خواهد بود و گرسنگی او را بهتر برطرف می کند. در این غذاها توجه داشته باشید که مواداولیه حتما از مواد مغذی تشکیل شده باشند. حتی اگر احساس گرسنگی فرزند خود را غیرواقعی یافتید و از این نظر اطمینان حاصل کردید، می توانید برای برطرف کردن بهانه های غذایی او از تنقلات مفید و سالمی همچون آبمیوه های طبیعی استفاده کنید تا در زمان مناسب، وعده غذای اصلی را آماده کرده تا فرزندتان میل کند .

چگونه اشتهای فرزندتان را افزایش دهید؟

در میان وعده صبح که به اصطلاح آن را «چاشت» نیز می نامیم، باید مواد غذایی مناسبی مصرف شوند که در نهایت اشتهای فرزندان شما را برای وعده غذای ظهر افزایش دهند. والدین می توانند در این میان وعده از مواد غذایی تازه، به خصوص میوه، نان و پنیر، مغز گردو، نخودچی، کشمش، برنجک، گندم، عدس برشته، توت خشک و برگه های خشک شده میوه برای تغذیه کودکان خود استفاده کنند .مصرف این مواد غذایی در چاشت باعث می شود از یک سو فرزندان شما با اشتهای بیشتری وعده غذایی ناهار را صرف کنند و از سوی دیگر صفرای کافی وارد روده ها و سیستم گوارشی آن ها شده و از این طریق جداره روده ها تمیز و شست وشو داده شوند .این فرآیند باعث می شود دانش آموزان سنگینی غذاهای پیشین را احساس نکرده و احساس بی اشتهایی نکنند .همچنین متخصصان طب سنتی برای نیم چاشت فرزندان تان تهیه غذاها و تنقلات خانگی را هم توصیه می کنند. برای مثال شما می توانید با استفاده از تمبر هندی، شکر و ترنجبین یک نوع شکلات خانگی تهیه کرده و به فرزندان خود بدهید تا صرف کنند .این شکلات خانگی بو و مزه مطبوعی داشته و فرزندان شما از خوردن آن در زنگ تفریح احساس خوشایندی خواهند داشت .

چند پیشنهاد خوشمزه برای میان وعده عصرگاهی :

هنگام عصر تلاش کنید برای تغذیه فرزندان محصل خود مواد غذایی تدارک ببینید که مصرف آن ها باعث نشاط بیشتر شان شود. این را هم به خاطر داشته باشید که نشاط و وجد کودکان شما با مواد غذایی سالم و طبیعی تامین می شود.برای وعده عصرگاهی می توانید از بستنی های سنتی، فالوده، میوه های فصلی تازه، شله زرد، کاهو با سکنجبین، ذرت شیرین، آبمیوه های طبیعی و تازه و انار آغشته به گلپر استفاده کنید. این مواد غذایی در عین حال که خوشمزه و مورد پسند دانش آموزان هستند سلامت و شادابی آن ها را نیز تضمین می کنند .

مطلب ارسالی توسط " مگان "

 

نگارش در تاريخ سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

  

شرایط  فکری و محیطی 

در کنار روش مطالعه عوامل محیطی و فکری نیز در میزان یادگیری تأثیر دارد. یک محیط مناسب باعث توجه و تمرکز بهتر و بیشتری می‌شود. حال چگونه این محیط و شرایط را فراهم کنیم ؟

حذف عوامل مزاحم فکری

مواردی هست که بخش عظیمی از وقت و فعالیت ذهنی را موضوعاتی به خود مشغول می‌دارند که هیچ رابطه با موضوع ندارند، موضوعاتی مانند: رفتار معلمان و استادان ، افزایش شهریه و نوع رفت و آمد و برخی از موضوعاتی هستند که موقع مطالعه اگر به آنها فکر شود از کارایی مطالعه می‌کاهد. برخی حتی خیال پردازیهایشان را موقع مطالعه انجام می‌دهند؛ که به شدت فکر را آشفته کرده و تمرکز را از بین می‌برد. توصیه کلی این است که اگر ذهن خود را از افکار مختلف پاک کنید تا بر روی موضوع مورد مطالعه تمرکز کنید، مطالعه را کنار بگذارید و زمانی مطالعه را شروع کنید که سرحال ، علاقمند و متمرکز هستید .

فراهم کردن محیط مناسب

محل و مکانی که مطالعه در آنجا انجام می‌شود باید مناسب باشد. منظور از محل مناسب مکانی است که آرام ، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی باشد، این باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه می‌شود. بعضی افراد محل و زمانی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند که بسیار شلوغ و پر سرو صدا است و بعضی از افراد رختخواب را برای مطالعه انتخاب می‌کنند و توقع یادگیری سطح مطلوب را دارند، ولی از این حقیقت غافلند که این محلها بدترین محل برای مطالعه است .

پیروز و سربلند باشید .

نگارش در تاريخ سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

  

تکنیک هایی برای بهتر خواندن  در قالب روش دقیق خوانی

هدف از این روش این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود. برخی از فنون موجود که می‌تواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از :

تکنیک خلاصه برداری

به نوشتن عبارت ، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته ، بطوری که در مرور مطالب ، با نگاه کردن و خواندن خلاصه‌ها ، همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصه‌ها نیز دوباره خلاصه برداری شود .

تکنیک سازماندهی مطالب

این تکنیک باعث افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده می‌شود. برای سازماندهی مطالب استخراج سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه لازم است که عبارتند از :

الف ) موضوع اصلی: موضوعی که تمامی مطالب را در بر می‌گیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن می‌چرخد .

ب) نکته‌های اصلی: خطوط و اندیشه‌های اصلی و مهم هستند که در مجموع موضوع اصلی را می‌سازند و از صراحت بیشتری برخوردار است .

ج) نکات جزئی: اطلاعات جزئی‌تر هستند که بصورت مثالها ، نمونه‌ها ، عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح می‌گردند .

تکنیک علامت گذاری در متن

در این تکنیک علامتهایی را بر روی متن اصلی انجام داده ، از قبیل علامت گذاری به شکلهای مختلف در متن ، خط کشیدن زیر عبارات مهم ، حاشیه نویسی و ...  این موارد بسته به سلیقه‌های افراد متفاوت می‌باشد. اما نکته مهمی که در هر نوع علامت گذاری حائز اهمیت است این است که ، بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی ، مطالب را در سه دسته مجزا (موضوع اصلی ، نکته اصلی ، موارد جزئی)قرار داده و آنها را با علامتهای مختلف نشان دهید .

در مطالب بعدی به سایر شرایط موثر در مطالعه می پردازیم .

پیروز و سربلند باشید .

نگارش در تاريخ سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 انواع روشهای مطالعه

روش پس ختام

این روش یکی از مهمترین و معروفترین روشهای بهسازی حافظه است. نام این روش همانند نام انگلیسی آن متشکل از حروف اول شش مرحله آن است .

الف)  پیش خوانی

در این مرحله کتاب یا مطلب بصورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه شود. از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصلها ، خواندن سطحی فصل ، توجه به تصاویر ، بخشهای اصلی و فرعی و خلاصه فصلها می‌باشد. هدف در این مرحله یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخشهای مختلف کتاب با یکدیگر می‌باشد.

ب)  سؤال کردن

پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی ، به طرح سؤال در مورد آنها بپردازید. این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری می‌گردد.

ج)  خواندن

در این مرحله به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب پرداخته ، که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخگوی به سؤالات مرحله قبل می‌باشد. در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب می‌توان از کارهایی مثل یادداشت برداری ، علامت گذاری و خلاصه نویسی بهره جست .

د)  تفکر

در این مرحله هنگام خواندن ، ساختن سؤالها ، و ایجاد ارتباط بین دانسته‌های خود ، درباره مطلب فکر کنید. در این مورد نیز مهمترین اصل همان بسط معنایی است. بسط معنایی ممکن است در مراحل پنجم و ششم نیز یعنی در مراحل از حفظ گفتنی و مرور کردن نقشی داشته باشد .

ه)  از حفظ گفتنی

در این مرحله باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخته شود و بار دیگر به سؤالاتی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ دهد. در اینجا باید مطالب آموخته شده را در قالب کلمات برای خود کرده ، در غیر اینصورت لازم است که مجددا به خواندن مطالبی که آموخته نشده پرداخته شود. مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام می‌گیرد و وقتی بخشهای یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد ، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد می‌شویم .

ذ)  مرور کردن

این مرحله ، که مرحله آزمون نیز می‌باشد، در پایان هر فصل انجام می‌گیرد. در اینجا به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر پرداخته و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشکال به متن اصلی یا مرجع مراجعه شود. یکی از راههای کمک به این مرحله پاسخگوئی به سئوالات و تمرینات پایان فصل است: اجرای این مرحله می‌تواند مقداری از اضطراب امتحان را کاهش دهد .

در مطالب بعدی به معرفی روش هایی دیگر مطالعه خواهیم پرداخت .

. پیروز و سربلند باشید

نگارش در تاريخ سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 روش صحیح مطالعه ، چرا و چگونه ؟

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می‌کنید؟ یک روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشکلات تحصیلی را از بین ببرد. بررسیهای بعمل آمده گویای آن است که افرادی که در زمینه تحصیل موفق بوده‌اند، روش صحیحی برای مطالعه داشتند. یادگیری مسئله‌ای است که در سراسر طول زندگی انسان بویژه در دوران دانش آموزی و دانشجویی اهمیت زیادی دارد. چرا که دانش آموزان و دانشجویان همیشه در معرض امتحان و آزمون قرار دارند و موفقیت در آن آرزوی بزرگشان است.

شاید به افرادی برخورده باشید که می‌گویند: همه کتابها و جزوه‌ها را می‌خوانم، اما موقع امتحان آنها را فراموش می‌کنم، یا من استعداد درس خواندن را ندارم، چون با اینکه همه مطالب را می‌خوانم اما همیشه نمراتم پایین است و یا ... . بسیاری از اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه باز می‌گردد. عده‌ای فقط به حفظ کردن مطالب اکتفا می‌کنند، بطوری که یادگیری معنا و مفاهیم را از نظر دور می‌دارند. این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی می‌شود، در واقع آنچه اهمیت دارد یادگیری معنا و مفهوم است، چیزی که نمی‌توانیم و نباید از آن دور باشیم.

برای آنکه مطلبی کاملا آموخته شده و با اندوخته‌های پیشین پیوند یابد، باید حتما معنا داشته باشد، در این صورت احتمال یادگیری بیشتر و احتمال فراموشی کمتر خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه خود را محکوم کنیم به نداشتن استعداد درس خواندن ، کمبود هوش ، کمبود علاقه ، عدم تونایی و سایر موارد ، بهتر است نواقص خود را در مطالعه کردن بیابیم و به اصطلاح آنها بپردازیم. در اینصورت به لذت درس خواندن پی خواهیم برد. اولین قدم در این راستا آن است با اندکی تفکر عادتهای نامطلوب خود را در مطالعه یافته و سپس عادتهای مطلوب جایگزین آن گردد.

برای تغییر عادات مطالعه مراحل زیر را باید در نظر گرفت :

علاقه ( برای انگیزش جهت انجام تغییر )

ارزیابی (ارزیابی اطلاعات بدست آمده با در نظر گرفتن موقعیتهای موجود)

آزمایش (بکار بستن فکر)

مطابقت خود با فکر تازه و اختیار و قبول آن

در مطالب بعدی روشهای صحیح مطالعه را بررسی خواهیم کرد.

پیروز و سربلند باشید .

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد