تكنيكهايي براي دانشآموزان
× هميشه درگير يادگيري باشيد.
اگر فكر ميكنيد از معلمتان بيشتر ميدانيد و مطالب كلاس برايتان كسالتآور است با معلمتان وارد بحث شويد و از دانستههاي خود براي پيروز شدن در بحث استفاده كنيد.
× خودتان بياموزيد.
در بسياري از موارد، معلمان همهي مطالب را در بحث خود مطرح نميكنند. شما بايد بسياري از مطالب را خود فرابگيريد؛ پس منتظر نباشيد همهي مطالب به شما آموخته شود.
× اگر به تنهايي نميتوانيد ياد بگيريد با دوستانتان مطالعه كنيد.
× به ديگران درس بدهيد.
بهترين روش يادگيري اين است كه مطلبي را به ديگران آموزش دهيد. اين شما را مجبور به يادگيري كامل آن مطلب ميكند.
× محك زدن آنچه كه يادگرفتهايد يادگيري شما را تضمين ميكند.
× استفاده از فلشكارت يكي از بهترين روشها براي محك زدن آنچيزي است كه يادگرفتهايد.
× در ابتدا مفاهيم اساسي را ياد بگيريد.
يادگيري مطلب جديد بايد شبيه يادگيري زبان توسط يك كودك باشد كه به گرامر و املاي كلمهها توجهي نميكند.
تكنيكهايي براي معلمين و والدين
× از دانشآموزان سؤال بپرسيد و آنها را در بحث وارد كنيد.
× از هرم اطلاعات استفاده كنيد. يادگيري داراي لايههايي است و ميبايست مفاهيم پيشرفتهتر بعد از فراگيري مفاهيم پايه صورت گيرد.
× در كنار لذت بردن از بازيهاي كامپيوتري روش حل مسآله و بسياري از مفاهيم ديگر را بهتر ميتوان آموخت.
× از قانون 80 به 20 پيروي كنيد.
طبق قانون 80 به 20، يادگيري 20 درصد از مفاهيم نياز به صرف 80 درصد وقت و انرژياي دارد كه براي مفاهيم ديگر اختصاص ميدهيم؛ لذا بايد هنگام برنامهريزي به اين نكته توجه داشت.
× براي مفاهيم قصه پردازی كنيد!
مثلا اتم را منطقهاي گانگستري در نظر بگيريد كه در آن پوتون و نوترون همسايهي همديگر بوده، با هم رقيباند و لذا هرگز در محدودهي هم وارد نميشوند.
× فراتر از برنامهي درسي مدرسه و دانشگاه برويد.
× با ابزارهاي يادگيري كه امروزه موجود است حتي يك فرد 60 ساله هم ميتواند رياضي را در حد دانشگاه فرا بگيرد. لذا هر مطلبي را كه لازم ميدانيد يا علاقه داريد، بياموزيد.
× از دانستههاي خود عملا استفاده كنيد.
مثلا در آموزش رياضي بهتر است دانشآموزان مفاهيم چهارگانهي رياضي را براي اندازهگيري مواد لازم براي پخت كيك به كار ببرند
× روشهاي مختلف يادگيري را امتحان كنيد تا به آنچه مطلوب شماست برسيد .
× بهتر است مشخص شود كه چه چيزهايي را ميدانيد و چه چيزهايي را نميدانيد.
× در مورد يك موضوع ابتدا مشخص كنيد چه اطلاعاتي از قبل داريد؛ بعد مشخص كنيد چه مطالبي را نميدانيد و ميخواهيد بدانيد.
× از ضمير ناخودآگاه خود هم كار بكشيد!
× آيا ميدانيد ميتوان دو مطلب را هم زمان فرا گرفت! ذهن بطور غير ارادي ميتواند، درگير يادگيري باشد. مثلا اگر قرار است مطالبي در مورد دو موضوع بنويسيم ،ميتوانيم يك موضوع را در ذهن داشته باشيم و به سراغ موضوع دوم برويم، مادامي كه مشغول نوشتن موضوع دوم هستيم، ذهن ما موضوع اول را پردازش ميكند.
×كلي فكر كنيد.يكي از روشهاي خوب يادگيري اين است كه مطالب را به طور كلي بياموزيم.
مطالب را تكرار كنيد.
× براي درك كامل مطالب پيچيده، بايد آنها را مرور كرد. همچنين مرور دوبارهي مطالب، به ما ديد عميقتري در مورد مطلب ميدهد. تكرار مفاهيم و تئوريها با بهكارگيري مثالهاي مختلف، سرعت يادگيري آنها را چند برابر ميكند.
× از روش يادگيري كوانتومي استفاده كنيد
روشي است كه بر اساس به كارگيري و مرتبط كردن دانستهها، در زندگي روزمرهي دانشآموزان شكل گرفته است.
× از روش تفکر انتقادی استفاده کنید .
روش فكركردن انتقادي شامل دريافت اطلاعات، ارزيابي آن و نتيجهگيري منطقي بر اساس آنها ميباشد.
تمركز و خط فكري :
راه مختلف براي يادگيري وجود دارد: ديداري، شنيداري و حركتي. اگر در يكي از آنها موفق نيستيد، ديگر راهها را امتحان كنيد.
پيادهروي همراه با مديتيشن:
× پيادهروي كه در قسمت قبل توضيح داده شد، اگر همراه با مديتيشن باشد، بسيار مفيد است.
× تمركز كنيد و خودتان را در مطالعه غرق كنيد.
× حين مطالعه، از تماشاي تلويزيون و نگراني در مورد كارهاي ديگر پرهيز كنيد. نگراني مانع دريافت اطلاعات و ايدهها ميشود.
× اگر علاقهاي به انجام مديتيشن نداريد، چراغها رو خاموش كرده و وسط اتاق تاريك خود بنشينيد.اين كار به تمركز شما ميافزايد.
× دوش بگيريد، دوش و حمام كردن به احساس آرامش و راحتی و در نتیجه به يادگيري كمك ميكند.
اين كارها ذهن شما را براي دريافت ايدههاي هوشمندانه، آمادهتر ميكند:
× به موسيقي گوش دهيد.
اگر مطلبي را حين گوش كردن به قطعهاي از موسيقي خاص ياد بگيريد، بعدها، گوشكردن و يا مروركردن ذهني آن قطعه به يادآوري مطلب كمك شاياني ميكند.
× تندخواني كنيد.
خيليها عقيده دارند كه تندخواني باعث از قلم افتادن مطالب مهم شود. واقعيت اين است كه تندخواني باعث فيلتر شدن مطالب بي ربط و فرعي شده و به درك ايدههاي اصلي نوشتار كمك ميكند. كندخواني فقط براي مطالب جديد و تخصصي پيشنهاد ميشود.
× از علامتها و نمادها براي حفظ كردن مطالب استفاده كنيد.
ترفندهاي زيادي براي به خاطر سپردن اطلاعات حفظي وجود دارد. علامتهاي اختصاري و شكلهاي نمادين نمونههايي از اين ترفندها هستند.
سلامت جسمانی :
× هنگام مطالعه پاي خود را حركت دهيد. در طول مطالعه و نشستن در يك مكان براي مدت طولاني، پاي خود را هر چند وقت يكبار به سمت بالا و پايين تكان دهيد. اين كار موجب افزايش جريان خون شده و يادگيري و تمركز را افزايش ميدهد.
× براي فكر كردن غذا بخوريد. خوردن صبحانه بسيار ضروري است ،زيرا پروتئين مغز را تامين ميكند. كمبود پروتئين براي مغز، باعث سردرد ميشود.
× ناهار سبكي بخوريد. ناهار سنگين باعث خواب آلودگي ميشود .اگر بعد از ناهار فرصت خوابيدن نداريد، سعي كنيد ناهار سبكي انتخاب كنيد.
تعادل ذهنی :
× از اضطراب و افسردگي به دور باشيد.
استرس و ناراحتي باعث كاهش يادآوري اطلاعات ميشود و از اين رو كاهش قدرت يادگيري ميشود. گاهي اتاق روشنتر و خوردن غذاهاي طبيعي بيشتر باعث افزايش شادابي و آرامش ميشود.
× براي ارائهي ايدهي جديد بخوابيد!
× بين مطالعه استراحت كنيد.
× تغيير وضعيت روحي و جسمي باعث مشخص شدن استرسهايي ميشود كه در حال مطالعه بر ما حكمفرما شدهاند و ما از آنها بيخبريم. مطالعه همراه با استراحتهاي هرچند كوتاه بسيار مفيدتر از مطالعهي طولاني بيوقفه است. براي اين منظور، به ازاي هر 90 دقيقه مطالعه، 15 الی20 دقيقه استراحت داشته باشيد.
× حين مطالعه در فواصلي پيادهروي هم داشته باشيد.
پيادهروي و قدم زدن هر چند كوتاه باعث تغيير تمركز ذهن شده و به ذهن مجال بازآوري مطالب و خلاقيت را ميدهد.
× موضوع مورد تمركز خود را تغيير دهيد.
گاهي كه فرصت كافي براي استراحت و تجديد قوا نداريد، ميتوانيد نقطهي تمركز خود را از يك موضوع خاص به موضوعي كه با آن آشناتر هستيد تغيير دهيد.
اساساً فکر کردن کار خوبی است و با اینکه بعضی از مردم به اندازه کافی اینکار را نمیکنند، برخی در این زمینه واقعاً زیاده روی میکنند. از هر دو جنسیت زن و مرد در هر دو این دستهها داریم. امروز میخواهیم درمورد کسانی حرف بزنیم که خیلی فکر میکنند. بعضیها آنقدر فکر میکنند که خود را خسته مضطرب و بیمار میکنند. این افراد گرایش دارند که هر مسئله ساده ای را پیچیده، هر چیز آسانی را سخت و هر مشکل کوچکی را بزرگ و بغرنج جلوه دهند. آنها عادت دارند وقتشان را برای آنالیز بیش از حد هر چیز و هر کس هدر دهند. آنها متخصص تفسیر غلط حرفهای همه هستند و اگر کوچکترین راهی وجود داشته باشد که احساساتشان جریحه دار شود، آن را پیدا میکنند. حتی به دنبال آن میگردند. آنها معمولاً افرادی وسواسی و ایدآلیست هستند. بیش از حد نگران میشوند. تقریباً درمورد همه چیز و همه کس. آنها سعی میکنند همیشه همه را خوشنود نگه دارند و میخواهند که تغییر ایجاد کنند اما این فرایند تغییر آنها را میترساند. برای خراب کردن امیال و آرزوهایشان به بقیه آدمها نیاز ندارند، خودشان هم خوب از پس آن برمیآیند. آنها همانهایی هستند که بیش از حد فکر میکنند.
اگر احساس میکنید خصوصیاتی که در بالا ذکر کردیم را در خود میبینید، احتمالاً شما هم به این دسته افراد تعلق دارید. در زیر نکاتی آورده ایم که به شما کمک میکند با این مشکل خود کنار بیایید.
1.از صبر کردن برای ایدآل هر چیز خودداری کنید. جاه طلب بودن خیلی خوب است اما خواستن ایدآل غیرواقعبینانه و غیرعملی است. باید به دنبال پیشرفت مداوم باشید و برای دست یافتن به تغییرات مثبت تلاش کنید.
2.فکر و خیال نکنید. روی فکر و خیال تکیه نکنید، برحسب واقعیات عمل کنید.
3.فعالتر باشید. از تئوری بیرون بیایید و وارد عمل شوید. از همین الان! هر روز حداقل یک کار انجام دهید که شما را به هدفتان نزدیکتر کند. حتی اگر از آن واهمه دارید. اجازه ندهید ترس تواناییهایتان را پایین بیاورد یا بر زندگیتان حکومت کند.
4.درستترین سوالها را از خودتان بپرسید. سوالهایی که شما را از نظر ذهنی در وضعیتی مثبت، عملی، کاربردی و متمرکز بر راه حل قرار دهد. مشکل را درک کنید اما تمرکزتان بر راه حل باشد.
5.یک مدیر داشته باشید (یک مربی، دوست، یکی از آشنایان و ...) که بازخورد مرتبط، خاص، معقول و غیراحساسی به شما بدهد. خودتان نمیتوانید درمورد خودتان بیطرف باشید. این فرد باید کسی باشد که حرفهایی به شما بزند که باید بشنوید نه حرفهایی که دوست دارید بشنوید.
6.برای اینکه از متوسط به عالی تبدیل شوید، برنامه بریزید و کاملاً به آن پایببند شوید. رفتارهای عالی خود را پیدا کنید و به آنها متعهد بمانید.
7.دست از توجیه کردن برای کارهایی که نمیکنید بردارید. صادقانه تلاش کنید که تلاش صادقانه بسیار موثر است.
8.دفترچه ثبت موفقیت داشته باشید. نوشتن افکار، تصمیمات، رفتارها و نتایجی که به دست میآورید راهی عالی برای حفظ نگرش، ایجاد تمرکز و انگیزه است. همچنین راه خوبی است که بفهمید چه چیزی برای شما موثرتر است.
9.از افکارتان بیرون بیایید. جایی آرام و زیبا فرای افکارتان پیدا کنید. جایی که آرامش، امنیت، لذت و آزادی وجود داشته باشد. دست یافتن به این نیاز به تلاش و تمرین دارد اما با تمرین میتوانید تقریباً در هر مکانی و هر زمانی اینکار را انجام دهید. تا زمانی که امتحان نکنیم نمیدانیم که دست از فکرکردن برداشتن چقدر سخت است.برای رفتن به فرای ذهنمان باید هرج و مرج ذهنمان را دور بریزیم. ذهن جای خسته کننده ای است و بعضی وقتها لازم است که از آن به تعطیلات برویم. اگر با این ایده دست و پنجه نرم میکنید، سعی کنید خودتان را در آهنگی که دوست دارید غرق کنید.
10.بعضی از افکاری که در ذهنتان میچرخد باید بیرون ریخته شود، بعضی از آنها گیر کرده اند و میترسند بیرون بیایند. به افکار ذهنتان مثل یک بلوک آپارتمان نگاه کنید. به طبقه دوم این آپارتمان نگاه کنید، همینطور که در راهرو راه میروید، از پشت در آپارتمان صدای پیرزن دیوانه میآید که، "اینطوری باید آنرا انجام میدادی دیوانه...!" کمی اینطرفتر، آپارتمان زن پر حرفی است که همیشه در خانه اش را باز میگذارد و یکدفعه بیرون میپرد و حواستان را پرت میکند. انتهای راهرو مردی زندگی میکند که همیشه شما را میترساند، "اگر میدیدی چقدر احمق به نظر میرسیدی دیگر هیچوقت آنکار را انجام نمیدادی." این آدمها درواقع آن افکاری هستند که میل و انگیزه شما را با احساس گناه و اضطراب از بین می برند. شناسایی این افکار خیلی ساده است، ساکنینی که خیلی وقت است اجاره خانه شان را نپرداخته اند و هیچ منفعتی برای شما ندارند و برای بقیه ساکنین خوب آپارتمان هم ایجاد مشکل میکنند و باید سریعاً آنها را بیرون بیندازید.
همین الان شروع کنید. آزاردهنده ترین ساکنین آپارتمان را شناسایی کنید و حکم تخلیه شان را تحویلشان دهید. اگر همکاری نکردند، گوششان را بگیرید و به زور بیرونشان کنید. این ساکنین خیلی وقت است که آنجا ماندهاند و میدانند که چطور میتوانند فریبتان دهند. اما شما تسلیم نشوید. یادتان باشد ساکنین عالی دیگری دارید که باید به آنها رسیدگی کنید.
بیرون انداختن این ساکنین جا را برای آوردن ساکنین بهتر باز میکند. این آپارتمان را از آنِ خودتان کنید. آن را دوباره به زندگی برگردانید. دکوراسیون آن را عوض کنید، حتی میتوانید برایش استخر هم درست کنید. این آپارتمان مال شماست این شما هستید که تصمیم میگیرید چطور آن را بازسازی کنید.
بلند شو و شروع کن تو که هنوز داری فکر میکنی !!!
پیروز و سربلند باشید .
افزایش فعالیت های فکری و جسمی دانش آموزان در کنار تغییرات آب و هوایی و شیوع بیماری های فصول پاییز و زمستان همگی در کنار هم شرایطی را برای دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی به وجود می آورد که ضرورت توجه والدین را به این موضوع می طلبد. یکی از ساده ترین و کاربردی ترین روش ها برای افزایش انرژی و توان فکری و جسمی دانش آموزان در سال تحصیلی داشتن رژیم غذایی مناسب و وعده های غذایی متناسب با فعالیت هاست. در کنار این مسئله تغذیه سالم و گنجاندن تمامی موادمغذی و مفید برای سلامت فکر و جسم کودک در رژیم غذایی یکی از مهم ترین شیوه های داشتن جسمی سالم و مقاوم دربرابر رایج ترین بیماری های فصول پاییز و زمستان از قبیل سرماخوردگی، زکام و آنفلوانزا است. آنچه می خوانید بخش هایی از توصیه های درمانگران طب سنتی ایران همزمان با شروع سال تحصیلی جدید است .
اهمیت تغذیه در سلامت کودکان :
دوره دبستان برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا دانش آموزان در این دوره، در مقطعی از سن خود قرار دارند که بنیان وجودی آنها شکل کامل تری به خود می گیرد. در این دوران است که دندان های اصلی جایگزین دندان های شیری کودک می شود و استخوان بندی آنها شکل گرفته و استحکام لازم را به دست می آورد. بنابراین در این مرحله کودک ابتدایی ترین پله های ورود به بلوغ را تجربه می کند. به همین علت متخصصان علم تغذیه، به خصوص درمانگران طب سنتی ایران بر این باورند، یک رژیم غذایی سالم و مغذی در وعده ها و میان وعده های غذایی می تواند تا حد زیادی تضمین کننده سلامت کودکان باشد. بنابراین به هیچ وجه نباید اجازه دهیم کودک بدون صبحانه یا بدون خوردن وعده غذایی به درس یا فعالیت فیزیکی دیگری مشغول شود، زیرا بخش بزرگی از عادت های غذایی و تنظیم وعده های غذایی در دوره دبستان شکل می گیرد. این نکته زمانی اهمیت بیشتری به خود می گیرد که توجه داشته باشیم همین کودکان مشغول به تحصیل در دوره دبستان، مردان و زنان آینده کشور را تشکیل داده و باید برای ورود به اجتماع و فعالیت در حرفه های گوناگون سلامت و سالم باشند .
تقویت دانش آموزان با میان وعده ها :
متخصصان طب سنتی معتقدند، وعده های غذایی دانش آموزان باید براساس عادات غذایی آن ها و از روی مزاج بچه ها توسط خانواده آن ها تشخیص داده شود. بنابراین می توان گفت ، کامل ترین و سالم ترین غذاها بستگی مستقیم به عادات غذایی خانواده دارد.علاوه بر این توصیه موکد درمانگران این است که در بهترین شرایط باید ۳ وعده غذایی مرسوم، یعنی صبحانه، ناهار و شام با غذاهای سالم، طبیعی و تازه برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شود، همچنین در بهترین شرایط توصیه می شود در بین وعده های صبحانه و ناهار، و ناهار و شام، میان وعده های دیگری قرار گیرد تا در فاصله وعده های غذایی اصلی نیز مواد مغذی لازم به دانش آموزان برسد. در این وضعیت همواره پیشنهاد می شود میان وعده ها با مصرف میوه و مواد غذایی طبیعی از قبیل دانه ها و مغزهای گیاهی پر شود .
مغز و پنیر کامل ترین صبحانه :
پزشکان و متخصصان تغذیه همواره تاکید می کنند، نخستین وعده غذایی یعنی صبحانه، مهم ترین و طلایی ترین وعده غذایی در طول روز است .خوب است بدانیم که صبحانه در آمادگی جسمانی دانش آمــوزان نیز بیشترین سهم را دارد. این وعده غذایی صبح است که دانش آموز را برای حضور بانشاط و موثر در کلاس درس آماده کرده و ذهن او را برای فراگیری بهتر درس ها آماده می کند.صبحانه که بهترین و موثرترین وعده غذایی برای ذخیره مواد مغذی در بدن انسان هم هست بهتر است با مواد غذایی مانند پنیر، شیر، مربای بالنگ، تخم مرغ عسلی شده و میوه های تازه برای دانش آموزان شما تدارک دیده شود.متخصصان توصیه می کنند، انواع خشکبار مانند پسته، گردو، بادام، فندق، بادام زمینی، چلغوزه، بادام هندی و دانه های مغذی دیگر در این وعده استفاده شود و به عنوان مواد غذایی موثر در سلامت مصرف شوند .
چرا فرزند تان بعد از ناهار کسل می شوند؟
اما در وعده غذایی ظهر یا ناهار توصیه می شود برای دانش آموزان غذاهایی مورد استفاده قرار گیرند که با نیروی هاضمه آن ها سازگاری داشته و از این بابت مشکلی را ایجاد نکنند. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که عمل هضم وقتی به خوبی و تکامل اتفاق می افتد که کودکان و نوجوانان بعد از مصرف غذا بتوانند انرژی خود را تخلیه کرده و احساس شادمانی و نشاط داشته باشند. این مورد نشان دهنده آن خواهد بود که عمل هضم به درستی اتفاق افتاده و غذایی که مورد استفاده دانش آموزان قرار گرفته به طور کامل با دستگاه هضم غذا سازگاری دارد بنابراین چگونگی تهیه وعده ناهار با وضعیت هضم غذا در سیستم جسمی فرزندان شما ارتباط مستقیم دارد. بهتر است این نکته را هم به خاطر داشته باشید که دریافت غذاهای نامناسب، فرزندان شما را سنگین، کسل و بی رمق کرده و او در فراگیری دروس خود با مشکلات جدی مواجه خواهد شد .
با فرزند بهانه گیر چه کنید ؟
اگر به سلامت کودک خود علاقه مندید حتما به خاطر داشته باشید که احساس گرسنگی او را با تهیه مواد خوراکی گرم و غذاهایی که با یک فرآیند سالم در خانه تهیه کرده برطرف کنید .اگر احساس کردید فرزند شما در طول روز با احساس گرسنگی مواجه می شود از یاد نبرید که غذاهای گرم، تازه و خانگی برای سلامت او مفید خواهد بود و گرسنگی او را بهتر برطرف می کند. در این غذاها توجه داشته باشید که مواداولیه حتما از مواد مغذی تشکیل شده باشند. حتی اگر احساس گرسنگی فرزند خود را غیرواقعی یافتید و از این نظر اطمینان حاصل کردید، می توانید برای برطرف کردن بهانه های غذایی او از تنقلات مفید و سالمی همچون آبمیوه های طبیعی استفاده کنید تا در زمان مناسب، وعده غذای اصلی را آماده کرده تا فرزندتان میل کند .
چگونه اشتهای فرزندتان را افزایش دهید؟
در میان وعده صبح که به اصطلاح آن را «چاشت» نیز می نامیم، باید مواد غذایی مناسبی مصرف شوند که در نهایت اشتهای فرزندان شما را برای وعده غذای ظهر افزایش دهند. والدین می توانند در این میان وعده از مواد غذایی تازه، به خصوص میوه، نان و پنیر، مغز گردو، نخودچی، کشمش، برنجک، گندم، عدس برشته، توت خشک و برگه های خشک شده میوه برای تغذیه کودکان خود استفاده کنند .مصرف این مواد غذایی در چاشت باعث می شود از یک سو فرزندان شما با اشتهای بیشتری وعده غذایی ناهار را صرف کنند و از سوی دیگر صفرای کافی وارد روده ها و سیستم گوارشی آن ها شده و از این طریق جداره روده ها تمیز و شست وشو داده شوند .این فرآیند باعث می شود دانش آموزان سنگینی غذاهای پیشین را احساس نکرده و احساس بی اشتهایی نکنند .همچنین متخصصان طب سنتی برای نیم چاشت فرزندان تان تهیه غذاها و تنقلات خانگی را هم توصیه می کنند. برای مثال شما می توانید با استفاده از تمبر هندی، شکر و ترنجبین یک نوع شکلات خانگی تهیه کرده و به فرزندان خود بدهید تا صرف کنند .این شکلات خانگی بو و مزه مطبوعی داشته و فرزندان شما از خوردن آن در زنگ تفریح احساس خوشایندی خواهند داشت .
چند پیشنهاد خوشمزه برای میان وعده عصرگاهی :
هنگام عصر تلاش کنید برای تغذیه فرزندان محصل خود مواد غذایی تدارک ببینید که مصرف آن ها باعث نشاط بیشتر شان شود. این را هم به خاطر داشته باشید که نشاط و وجد کودکان شما با مواد غذایی سالم و طبیعی تامین می شود.برای وعده عصرگاهی می توانید از بستنی های سنتی، فالوده، میوه های فصلی تازه، شله زرد، کاهو با سکنجبین، ذرت شیرین، آبمیوه های طبیعی و تازه و انار آغشته به گلپر استفاده کنید. این مواد غذایی در عین حال که خوشمزه و مورد پسند دانش آموزان هستند سلامت و شادابی آن ها را نیز تضمین می کنند .
مطلب ارسالی توسط " مگان "
شرایط فکری و محیطی
در کنار روش مطالعه عوامل محیطی و فکری نیز در میزان یادگیری تأثیر دارد. یک محیط مناسب باعث توجه و تمرکز بهتر و بیشتری میشود. حال چگونه این محیط و شرایط را فراهم کنیم ؟
حذف عوامل مزاحم فکری
مواردی هست که بخش عظیمی از وقت و فعالیت ذهنی را موضوعاتی به خود مشغول میدارند که هیچ رابطه با موضوع ندارند، موضوعاتی مانند: رفتار معلمان و استادان ، افزایش شهریه و نوع رفت و آمد و … برخی از موضوعاتی هستند که موقع مطالعه اگر به آنها فکر شود از کارایی مطالعه میکاهد. برخی حتی خیال پردازیهایشان را موقع مطالعه انجام میدهند؛ که به شدت فکر را آشفته کرده و تمرکز را از بین میبرد. توصیه کلی این است که اگر ذهن خود را از افکار مختلف پاک کنید تا بر روی موضوع مورد مطالعه تمرکز کنید، مطالعه را کنار بگذارید و زمانی مطالعه را شروع کنید که سرحال ، علاقمند و متمرکز هستید .
فراهم کردن محیط مناسب
محل و مکانی که مطالعه در آنجا انجام میشود باید مناسب باشد. منظور از محل مناسب مکانی است که آرام ، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی باشد، این باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه میشود. بعضی افراد محل و زمانی را برای مطالعه انتخاب میکنند که بسیار شلوغ و پر سرو صدا است و بعضی از افراد رختخواب را برای مطالعه انتخاب میکنند و توقع یادگیری سطح مطلوب را دارند، ولی از این حقیقت غافلند که این محلها بدترین محل برای مطالعه است .
پیروز و سربلند باشید .
تکنیک هایی برای بهتر خواندن در قالب روش دقیق خوانی
هدف از این روش این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود. برخی از فنون موجود که میتواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از :
تکنیک خلاصه برداری
به نوشتن عبارت ، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته ، بطوری که در مرور مطالب ، با نگاه کردن و خواندن خلاصهها ، همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصهها نیز دوباره خلاصه برداری شود .
تکنیک سازماندهی مطالب
این تکنیک باعث افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده میشود. برای سازماندهی مطالب استخراج سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه لازم است که عبارتند از :
الف ) موضوع اصلی: موضوعی که تمامی مطالب را در بر میگیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن میچرخد .
ب) نکتههای اصلی: خطوط و اندیشههای اصلی و مهم هستند که در مجموع موضوع اصلی را میسازند و از صراحت بیشتری برخوردار است .
ج) نکات جزئی: اطلاعات جزئیتر هستند که بصورت مثالها ، نمونهها ، عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح میگردند .
تکنیک علامت گذاری در متن
در این تکنیک علامتهایی را بر روی متن اصلی انجام داده ، از قبیل علامت گذاری به شکلهای مختلف در متن ، خط کشیدن زیر عبارات مهم ، حاشیه نویسی و ... این موارد بسته به سلیقههای افراد متفاوت میباشد. اما نکته مهمی که در هر نوع علامت گذاری حائز اهمیت است این است که ، بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی ، مطالب را در سه دسته مجزا (موضوع اصلی ، نکته اصلی ، موارد جزئی)قرار داده و آنها را با علامتهای مختلف نشان دهید .
در مطالب بعدی به سایر شرایط موثر در مطالعه می پردازیم .
پیروز و سربلند باشید .
انواع روشهای مطالعه
روش پس ختام
این روش یکی از مهمترین و معروفترین روشهای بهسازی حافظه است. نام این روش همانند نام انگلیسی آن متشکل از حروف اول شش مرحله آن است .
الف) پیش خوانی
در این مرحله کتاب یا مطلب بصورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه شود. از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصلها ، خواندن سطحی فصل ، توجه به تصاویر ، بخشهای اصلی و فرعی و خلاصه فصلها میباشد. هدف در این مرحله یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخشهای مختلف کتاب با یکدیگر میباشد.
ب) سؤال کردن
پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی ، به طرح سؤال در مورد آنها بپردازید. این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری میگردد.
ج) خواندن
در این مرحله به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب پرداخته ، که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخگوی به سؤالات مرحله قبل میباشد. در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب میتوان از کارهایی مثل یادداشت برداری ، علامت گذاری و خلاصه نویسی بهره جست .
د) تفکر
در این مرحله هنگام خواندن ، ساختن سؤالها ، و ایجاد ارتباط بین دانستههای خود ، درباره مطلب فکر کنید. در این مورد نیز مهمترین اصل همان بسط معنایی است. بسط معنایی ممکن است در مراحل پنجم و ششم نیز یعنی در مراحل از حفظ گفتنی و مرور کردن نقشی داشته باشد .
ه) از حفظ گفتنی
در این مرحله باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخته شود و بار دیگر به سؤالاتی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ دهد. در اینجا باید مطالب آموخته شده را در قالب کلمات برای خود کرده ، در غیر اینصورت لازم است که مجددا به خواندن مطالبی که آموخته نشده پرداخته شود. مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام میگیرد و وقتی بخشهای یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد ، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد میشویم .
ذ) مرور کردن
این مرحله ، که مرحله آزمون نیز میباشد، در پایان هر فصل انجام میگیرد. در اینجا به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر پرداخته و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشکال به متن اصلی یا مرجع مراجعه شود. یکی از راههای کمک به این مرحله پاسخگوئی به سئوالات و تمرینات پایان فصل است: اجرای این مرحله میتواند مقداری از اضطراب امتحان را کاهش دهد .
در مطالب بعدی به معرفی روش هایی دیگر مطالعه خواهیم پرداخت .
. پیروز و سربلند باشید
روش صحیح مطالعه ، چرا و چگونه ؟
آیا تاکنون به این موضوع فکر کردهاید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده میکنید؟ یک روش مطالعه صحیح و اصولی میتواند بسیاری از مشکلات تحصیلی را از بین ببرد. بررسیهای بعمل آمده گویای آن است که افرادی که در زمینه تحصیل موفق بودهاند، روش صحیحی برای مطالعه داشتند. یادگیری مسئلهای است که در سراسر طول زندگی انسان بویژه در دوران دانش آموزی و دانشجویی اهمیت زیادی دارد. چرا که دانش آموزان و دانشجویان همیشه در معرض امتحان و آزمون قرار دارند و موفقیت در آن آرزوی بزرگشان است.
شاید به افرادی برخورده باشید که میگویند: همه کتابها و جزوهها را میخوانم، اما موقع امتحان آنها را فراموش میکنم، یا من استعداد درس خواندن را ندارم، چون با اینکه همه مطالب را میخوانم اما همیشه نمراتم پایین است و یا ... . بسیاری از اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه باز میگردد. عدهای فقط به حفظ کردن مطالب اکتفا میکنند، بطوری که یادگیری معنا و مفاهیم را از نظر دور میدارند. این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی میشود، در واقع آنچه اهمیت دارد یادگیری معنا و مفهوم است، چیزی که نمیتوانیم و نباید از آن دور باشیم.
برای آنکه مطلبی کاملا آموخته شده و با اندوختههای پیشین پیوند یابد، باید حتما معنا داشته باشد، در این صورت احتمال یادگیری بیشتر و احتمال فراموشی کمتر خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه خود را محکوم کنیم به نداشتن استعداد درس خواندن ، کمبود هوش ، کمبود علاقه ، عدم تونایی و سایر موارد ، بهتر است نواقص خود را در مطالعه کردن بیابیم و به اصطلاح آنها بپردازیم. در اینصورت به لذت درس خواندن پی خواهیم برد. اولین قدم در این راستا آن است با اندکی تفکر عادتهای نامطلوب خود را در مطالعه یافته و سپس عادتهای مطلوب جایگزین آن گردد.
برای تغییر عادات مطالعه مراحل زیر را باید در نظر گرفت :
علاقه ( برای انگیزش جهت انجام تغییر )
ارزیابی (ارزیابی اطلاعات بدست آمده با در نظر گرفتن موقعیتهای موجود)
آزمایش (بکار بستن فکر)
مطابقت خود با فکر تازه و اختیار و قبول آن
در مطالب بعدی روشهای صحیح مطالعه را بررسی خواهیم کرد.
پیروز و سربلند باشید .