آوای درون
روانشناسی ، اجتماعی ، سیاسی ،فرهنگی و هنری
نگارش در تاريخ چهار شنبه 28 دی 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 خونه مشغول کاربودم که دخترم بدو بدو اومد و پرسید .

دخترم : مامان تو زنی یا مردی ؟

من : زنم دیگه پس چی ام ؟

دخترم : بابا ، چی اونم زنه ؟

من : نه مامانی بابا مرده .

دخترم : راست میگی مامان ؟

من : آره چطور مگه ؟

دخترم : هیچی مامان ! دیگه كی زنه ؟

من : خاله مریم ، خاله آرزو ، مامان بزرگ

دخترم : دایی سعید هم زنه ؟

من : نه اون مرده !

دخترم : از كجا فهمیدی زنی ؟

من : فهمیدم دیگه مامان، از قیافه ام .

دخترم : یعنی از چی ؟ از قیافه ات؟

من : از اینكه خوشگلم .

دخترم : یعنی هر كی خوشگل بود زنه ؟

من :آره دخترم.

دخترم : بابا از كجا فهمید مرده؟

من : اونم از قیافش فهمید . یعنی بابایی چون ریش داره و ریشهاشو میزنه و زیادخوشگل نیست مرده !

دخترم : یعنی زنا خوشگلن مردا زشتن ؟

من : آره تقریبا .

دخترم : ولی بابایی كه از تو خوشگل تره!

من : اولا تو نه شما بعدشم باباییت كجاش از من خوشگل تره ؟

دخترم : چشاش.

من : یعنی من زشتم مامان ؟

دخترم : آره

من : مرسی

دخترم : ولی دایی سعید هم از خاله خوشگلتره !!

من : خوب مامان بعضی وقتها استثنا هم هست.

دخترم : چی اون حرفه كه الان گفتی چی بود؟

من : استثنا یعنی بعضی وقتها اینجوری میشه.

دخترم : مامان من مردم؟

من : نه تو زنی.

 دخترم : یعنی منم زشتم؟!

من : نه مامان كی گفت تو زشتی تو ماهی ، ولی تو الان كودكی.

دخترم : یعنی من زن نیستم ؟

من : چرا جنسیتت زنه ولی الان كودكی.

دخترم : یعنی چی ؟

من : ببین مامان همه ی آدما شناسنامه دارن كه توی شناسنامه شون جنسیتشون مشخصمیشه جنسیت تو هم توی شناسنامه ات زنه .

دخترم : یعنی منم مامانم ؟

من : اره دیگه تو هم مامان عروسكهاتی.

دخترم : نه ، مامان واقعی ام ؟

من : خوب تو هم یه مامان واقعی كوچولو برای عروسكهات هستی دیگه.

دخترم : مامان مسخره نباش دیگه من چی ام ؟

من : تو كودكی

دخترم : كی زن میشم ؟

من : بزرگ شدی.

دخترم : مامان من نفهمیدم كیا زنن ؟

من : ببین یه جور دیگه میگم . كی بتو شیر داده تا خوردی بزرگ شدی

دخترم : بابا!!!

من : بابات كی بتو شیر داد ؟!!!

دخترم : بابا هر شب تو لیوان سبزه بهم شیر میده دیگه!

من : نه الان رو نمی گم ، كوچولو بودی ؟

دخترم : نمی دونم.

من : نمی دونم چیه ؟ من دادم دیگه.

دخترم : كی؟

من : ای بابا ولش كن ، بین مامان ، زنها سینه دارن كه باهاش به بچه ها شیر میدن، ولی مردا ندارن.

دخترم : خب بابا هم سینه داره.

من : آره داره ولی باهاش شیر نمی ده !! فهمیدی

دخترم : خوب منم سینه دارم ولی شیر نمی دم پس مردم؟

من : ای بابا ببین مامان جون خودت كه بزرگ بشی كم كم می فهمی .

دخترم : الان می خوام بفهمم .

من : خوب هر كی روسری سرش كنه زنه هر كی نكنه مرده.

دخترم : یعنی تو الان مردی میریم پارك زن میشی؟

من : نه ببین ، من چیه تو میشم ؟

دخترم : مامانم

من : خوب مامانا همشون زنن و باباها همشون مردن.

دخترم : آهان فهمیدم .

من : خدا خیرت بده كه فهمیدی ، برو با عروسكهات بازی كن.

****نیم ساعت بعد

دخترم : مامان یه سوال بپرسم

من : بپرس ولی در مورد زن و مرد نباشه ها.

دخترم : در مورد ماهی قرمزه است .

من : خوب بپرس

دخترم : مامان ماهی قرمزه زنه یا مرده ؟

نگارش در تاريخ سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 از فردی نقل شده است که :

خیلی سال پیش كه دانشجو بودم، بعضی از اساتید عادت به حضور و غیاب داشتند،تعدادی هم برای محكم كاری دو بار این كار را انجام میدادند، ابتدا و انتهای كلاس،كه مجبور باشی تمام ساعت را سر كلاس بنشینی .

هم رشته ای داشتم كه شیفته ی یكی از دختران هم دوره اش بود،هر وقت این خانم سر كلاس حاضربود، حتی اگر نصف كلاس غایب بودند، جناب مجنون می گفت:استاد همه حاضرند !

و بالعكس، اگر تنها غایب كلاس این خانم بود و بس، می گفت:استاد امروز همه غایبند، هیچ كس نیامده در اواخر دوران تحصیل ازدواج كردند و دورادور می شنیدم كه بسیار خوب و خوش هستند اما چندی پیش خبردار شدم كه آگهی ترحیم بانو را با این مضمون چاپ كرده اند :

" هیچ كس زنده نیست ... همه مردند "

 

نگارش در تاريخ سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 خوشه ویسته که م :

ئه ی قه راری بی قه راری دل

ئه ی جوانترین شاکاری بوون

حوری شیوه ، په ری سیفه ت

بو هه ر شوینی که روو ئه که ی

ریگا هه ر وه ک " ده ریای " روون ره وانت بی

خوشه ویستی پر ژینت بی

سه رفه رازی " هاوژینت " بی

به م ئاواته م

خه مه کانت

له تاقانه یی خودا که متر بی

نگارش در تاريخ سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 تو ده ریامی ...

به روانینی دوو چاوی شینی بی بنت

به خاوینیت ، به ئارامیت

تو ده ریامی ...

به شه پولی له نجه و لارت

به تووره یی جار به جارت

به شنگه ژنیت

بو چول بری له پی که وتوو

تاپوی شاری

تو روحی سووکی وه ک خه ونی خوش

جی ناگری

وه ک هه ناسه

تو ده ریامی ...

نگارش در تاريخ سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

  

شرایط  فکری و محیطی 

در کنار روش مطالعه عوامل محیطی و فکری نیز در میزان یادگیری تأثیر دارد. یک محیط مناسب باعث توجه و تمرکز بهتر و بیشتری می‌شود. حال چگونه این محیط و شرایط را فراهم کنیم ؟

حذف عوامل مزاحم فکری

مواردی هست که بخش عظیمی از وقت و فعالیت ذهنی را موضوعاتی به خود مشغول می‌دارند که هیچ رابطه با موضوع ندارند، موضوعاتی مانند: رفتار معلمان و استادان ، افزایش شهریه و نوع رفت و آمد و برخی از موضوعاتی هستند که موقع مطالعه اگر به آنها فکر شود از کارایی مطالعه می‌کاهد. برخی حتی خیال پردازیهایشان را موقع مطالعه انجام می‌دهند؛ که به شدت فکر را آشفته کرده و تمرکز را از بین می‌برد. توصیه کلی این است که اگر ذهن خود را از افکار مختلف پاک کنید تا بر روی موضوع مورد مطالعه تمرکز کنید، مطالعه را کنار بگذارید و زمانی مطالعه را شروع کنید که سرحال ، علاقمند و متمرکز هستید .

فراهم کردن محیط مناسب

محل و مکانی که مطالعه در آنجا انجام می‌شود باید مناسب باشد. منظور از محل مناسب مکانی است که آرام ، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی باشد، این باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه می‌شود. بعضی افراد محل و زمانی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند که بسیار شلوغ و پر سرو صدا است و بعضی از افراد رختخواب را برای مطالعه انتخاب می‌کنند و توقع یادگیری سطح مطلوب را دارند، ولی از این حقیقت غافلند که این محلها بدترین محل برای مطالعه است .

پیروز و سربلند باشید .

نگارش در تاريخ سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

  

تکنیک هایی برای بهتر خواندن  در قالب روش دقیق خوانی

هدف از این روش این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود. برخی از فنون موجود که می‌تواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از :

تکنیک خلاصه برداری

به نوشتن عبارت ، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته ، بطوری که در مرور مطالب ، با نگاه کردن و خواندن خلاصه‌ها ، همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصه‌ها نیز دوباره خلاصه برداری شود .

تکنیک سازماندهی مطالب

این تکنیک باعث افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده می‌شود. برای سازماندهی مطالب استخراج سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه لازم است که عبارتند از :

الف ) موضوع اصلی: موضوعی که تمامی مطالب را در بر می‌گیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن می‌چرخد .

ب) نکته‌های اصلی: خطوط و اندیشه‌های اصلی و مهم هستند که در مجموع موضوع اصلی را می‌سازند و از صراحت بیشتری برخوردار است .

ج) نکات جزئی: اطلاعات جزئی‌تر هستند که بصورت مثالها ، نمونه‌ها ، عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح می‌گردند .

تکنیک علامت گذاری در متن

در این تکنیک علامتهایی را بر روی متن اصلی انجام داده ، از قبیل علامت گذاری به شکلهای مختلف در متن ، خط کشیدن زیر عبارات مهم ، حاشیه نویسی و ...  این موارد بسته به سلیقه‌های افراد متفاوت می‌باشد. اما نکته مهمی که در هر نوع علامت گذاری حائز اهمیت است این است که ، بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی ، مطالب را در سه دسته مجزا (موضوع اصلی ، نکته اصلی ، موارد جزئی)قرار داده و آنها را با علامتهای مختلف نشان دهید .

در مطالب بعدی به سایر شرایط موثر در مطالعه می پردازیم .

پیروز و سربلند باشید .

صفحه قبل 1 ... 7 8 9 10 11 ... 13 صفحه بعد