آوای درون
روانشناسی ، اجتماعی ، سیاسی ،فرهنگی و هنری
نگارش در تاريخ یک شنبه 27 بهمن 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 از بد بدتر اگر هست

این است

اینکه باشی

در چاه نابرادر ، تنها

زندانی زلیخا

چوب حراج خورده ی بازار برده ها

البته بی آنکه یوسف باشی

 پس بهتر است درز بگیری

این پاره پوره پیرهن ِ بی بو و خاصیت را

که چشم هیچ چشم به راهی را

روشن نمی کند

قیصر امین پور

مطلب ارسالی از " مگان "

  


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی


او دختری ۱۱ ساله است و همانند بسیاری از هم سالانش از بازی و تفریح کردن لذت می‌برد.

هرچند ویکتوریا کوی می‌گوید همانند همه هم سن و سالانش است اما او با همه افراد یک تفاوت بزرگ دارد و آن هم ضریب هوشی فوق العاده‌اش است.

این دختربچه ۱۱ ساله پس از تستی که در «منسا» (سازمان افراد با ضریب هوشی بالا) نشان داد که از افرادی چون اینشتین، استفان هاوکینگ و بیل گیتس باهوش تر است. ویکتوریا کوی با ضریب هوشی ۱۶۲ در حال حال حاضر بالاترین ضریب هوشی در جهان را از آن خود کرده است.

اینشتین، استفان هاوکینگ و بیل گیتس با ضریب هوشی ۱۶۰ پیش از این باهوش ترین افراد جهان محسوب می‌شدند. پس از این نتیجه از سوی چهار مدرسه از مدارس سطح اول جهان برای این دختربچه پیشنهاد بورس تحصیلی مطرح شده است. ویکتوریا در این باره می‌گوید: «وقتی از نتیجه تست باخبر شدم خودم هم تعجب کرده بودم. برایم خیلی جالب است که هوش من را با افراد بزرگی چون اینشتین و بیل گیتس مقایسه می‌کنند اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که هرچند هوشم از بقیه بالاتر است اما از کوچک ترین لحظات زندگی ام لذت می‌برم. پازل حل کردن را خیلی دوست دارم و زمانی که بزرگ تر شدم می‌خواهم در رشته بیولوژی تحصیل کنم.

ویکتوریا با این تست نه تنها از دانشمندان بزرگی چون بیل گیتس و استفان هاوکینگ پیشی گرفته بلکه ازافرادی چون سیگموند فروید، (ضریب هوشی ۱۵۶)، ناپلئون بناپارت (ضریب هوشی ۱۴۵) و هیلاری کیلینتون(ضریب هوشی ۱۴۰) باهوش تر محسوب می‌شود.تنها دو درصد از افراد جهان ضریب هوشی بالای ۱۴۸ دارند و ضریب هوشی میانگین و نرمال ۱۰۰ است. ویکتوریا تنها کودکی است که در تست منسا شرکت کرده و به این امتیاز جالب توجه دست یافته است. او می‌گوید: من واقعا از علم لذت می‌برم و دوست دارم همه چیز را تجربه کنم اما در عین حال عاشق بازی کردن و ورزش کردن هم هستم.

نگارش در تاريخ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 تكنيك‌هايي براي دانش‌آموزان

× هميشه درگير يادگيري باشيد.

اگر فكر مي‌كنيد از معلم‌تان بيش‌تر مي‌دانيد و مطالب كلاس برايتان كسالت‌آور است با معلم‌تان وارد بحث شويد و از دانسته‌هاي خود براي پيروز شدن در بحث استفاده كنيد.

× خودتان بياموزيد.

 در بسياري از موارد، معلمان همه‌ي مطالب را در بحث خود مطرح نمي‌كنند. شما بايد بسياري از مطالب را خود فرابگيريد؛ پس منتظر نباشيد همه‌ي مطالب به شما آموخته شود.

× اگر به تنهايي نمي‌توانيد ياد بگيريد با دوستانتان مطالعه كنيد.

× به ديگران درس بدهيد.

بهترين روش يادگيري اين است كه مطلبي را به ديگران آموزش دهيد. اين شما را مجبور به يادگيري كامل آن مطلب مي‌كند.

× محك زدن آنچه كه يادگرفته‌ايد يادگيري شما را تضمين مي‌كند.

× استفاده از فلش‌كارت يكي از بهترين روش‌ها براي محك زدن آن‌چيزي است كه يادگرفته‌ايد.

× در ابتدا مفاهيم اساسي را ياد بگيريد.

يادگيري مطلب جديد بايد شبيه يادگيري زبان توسط يك كودك باشد كه به گرامر و املاي كلمه‌ها توجهي نمي‌كند.

نگارش در تاريخ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 تكنيك‌هايي براي معلمين و والدين

× از دانش‌آموزان سؤال بپرسيد و آنها را در بحث وارد كنيد.

× از هرم اطلاعات استفاده كنيد. يادگيري داراي لايه‌هايي است و مي‌بايست مفاهيم پيشرفته‌تر بعد از فرا‌گيري مفاهيم پايه صورت گيرد.

× در كنار لذت بردن از بازي‌هاي كامپيوتري روش حل مسآله و بسياري از مفاهيم ديگر را بهتر مي‌توان آموخت.

× از قانون 80 به 20 پيروي كنيد.

طبق قانون 80 به 20، يادگيري 20 درصد از مفاهيم نياز به صرف 80 درصد وقت و انرژي‌اي دارد كه براي مفاهيم ديگر اختصاص مي‌دهيم؛ لذا بايد هنگام برنامه‌ريزي به اين نكته توجه داشت.

× براي مفاهيم قصه‌ پردازی كنيد!

مثلا اتم را منطقه‌اي گانگستري در نظر بگيريد كه در آن پوتون و نوترون همسايه‌ي همديگر بوده، با هم رقيب‌اند و لذا هرگز در محدوده‌ي هم وارد نمي‌شوند.

× فراتر از برنامه‌ي درسي مدرسه و دانشگاه برويد.

× با ابزارهاي يادگيري كه امروزه موجود است حتي يك فرد 60 ساله هم مي‌تواند رياضي را در حد دانشگاه فرا بگيرد. لذا هر مطلبي را كه لازم مي‌دانيد يا علاقه داريد، بياموزيد.

× از دانسته‌هاي خود عملا استفاده كنيد.

مثلا در آموزش رياضي بهتر است دانش‌آموزان مفاهيم چهارگانه‌ي رياضي را براي اندازه‌گيري مواد لازم براي پخت كيك به كار ببرند

نگارش در تاريخ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 × روش‌هاي مختلف يادگيري را امتحان كنيد تا به آنچه مطلوب شماست برسيد .

 × بهتر است مشخص شود كه چه چيزهايي را مي‌دانيد و چه چيزهايي را نمي‌دانيد.

 × در مورد يك موضوع ابتدا مشخص كنيد چه اطلاعاتي از قبل داريد؛ بعد مشخص كنيد چه مطالبي را نمي‌دانيد و مي‌خواهيد بدانيد.

× از ضمير ناخودآگاه خود هم كار بكشيد!

× آيا مي‌دانيد مي‌توان دو مطلب را هم ‌زمان فرا گرفت!  ذهن بطور غير ارادي مي‌تواند، درگير يادگيري باشد. مثلا اگر قرار است مطالبي در مورد دو موضوع بنويسيم ،مي‌توانيم يك موضوع را در ذهن داشته باشيم و به سراغ موضوع دوم برويم، مادامي كه مشغول نوشتن موضوع دوم هستيم، ذهن ما موضوع اول را پردازش مي‌كند.

×كلي‌ فكر كنيد.يكي از روش‌هاي خوب يادگيري اين است كه مطالب را به طور كلي بياموزيم.

مطالب را تكرار كنيد.

× براي درك كامل مطالب پيچيده، بايد آنها را مرور كرد. هم‌چنين مرور دوباره‌ي مطالب، به ما ديد عميق‌تري در مورد مطلب مي‌دهد. تكرار مفاهيم و تئوري‌ها با به‌كارگيري مثال‌هاي مختلف، سرعت يادگيري آنها را چند برابر مي‌كند.

× از روش يادگيري كوانتومي استفاده كنيد

روشي است كه بر اساس به كارگيري و مرتبط كردن دانسته‌ها، در زندگي روزمره‌ي دانش‌آموزان شكل گرفته است.

× از روش تفکر انتقادی استفاده کنید .

روش فكر‌كردن انتقادي شامل دريافت اطلاعات، ارزيابي آن و نتيجه‌گيري منطقي بر اساس آنها مي‌باشد.

 

نگارش در تاريخ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, توسط جعفر قیطاسی

 تکنیک‌های دیداری ،شنیداری ،حرکتی

تكنيك‌‌هاي ديداري :

× تصويري از مطلب مورد مطالعه داشته باشيد.

هر تصوير مي‌تواند بيان‌كننده‌ي مطالبي است. طرحي از چيزي كه مي‌خواهيد ياد بگيريد، داشته باشيد. اين كار موجب داشتن هدفي مشخص در ذهن شما شده كه خود باعث حركت به سمت آن هدف مي‌گردد.

× از درخت حافظه استفاده كنيد.

استفاده از درخت حافظه هم به خلاصه كردن و هم به درك ارتباط دروني مطالب كمك مي‌كند.

× از سمبل و نمادها استفاده كنيد.

استفاده از سمبل و نمادها باعث خلاصه‌برداري سريعتر و يادگيري موثرتر مي‌شود.

× وقتی اطلاعات دارای طرح درونی است از نقشه اطلاعاتی بهره بگیرید .

از آن استفاده كنيد طوري كه اطلاعات را به وضوح بيان كند. نقشه‌ي اطلاعاتي هنر و دانش آماده كردن اطلاعات است طوري كه بيشترين بازدهي و كاربرد را داشته باشد.

× از روش‌هاي يادگيري ديداري استفاده كنيد.

مراحل يادگيري يك موضوع را مشخص كنيد. فراگيري يك مطلب نياز به دريافت اطلاعات با ترتيبي مشخص دارد. سازمان‌دهي تفكر بر روي آن چيزي كه بايد انجام شود روشي موثر براي آمادگي يادگيري مطالب جديد يا پاسخگويي به سؤالات است.

تكنيك‌هاي گفتاري- شنيداري :

× از روش‌هاي ايجاد انگيزه استفاده كنيد.

از بازي‌ها و كلمه‌هاي بي‌معني موزون استفاده كنيد. اين امر باعث انعطاف فضاي يادگيري و يادگيري بيشتر مي‌شود .

× با گوش كردن به نظرات ديگران در درون گروه مطالعه به دنبال فكر بكر باشيد.

× بخنديد، خنده باعث آرامش مي‌شود و بدن آرام، مطالب را بهتر فرا مي‌گيرد.

تكنيك‌هاي حركتي :

× نوشتن از تايپ كردن مفيدتر است .

نوشتن با قلم باعث تحريك ايده‌هاي جديد مي‌شود. گرفتن و حركت دادن قلم نقاط حساسي از دست را ماساژداده و موجب ايده‌هاي جديد مي‌شود.

× هميشه يك دفتر يادداشت همراه داشته باشيد.

بعضي ايده‌ها و پاسخ‌ها - كه گاهي بسيار ارزشمند هستند- در مواقعي به ذهن مي‌آيند كه مشغول مطالعه نيستيم. تا حد امكان بايد آن‌ها را ثبت كرد زيرا معمولا فقط يكبار به سراغ ما مي‌آيند.

× مجله‌ي شخصي براي خود درست كنيد.

فرق مجله با دفتر يادداشت اين است كه شما مي‌توانيد با كمك ذهن خلاق خود، نقاشي، تصاوير، جداول و درخت حافظه را به مجله اضافه كنيد كه كمكي است در جهت به خاطر سپردن بهتر اطلاعات.

× از برچسب‌هاي رنگي براي طبقه‌بندي دفتر يادداشت و مجله‌ي خود استفاده كنيد.

استفاده از برچسب رنگي رجوع به مطالب را آسان‌تر مي‌كند.

× از يادداشت‌هاي پاياني استفاده كنيد.

بعد از پاراگراف‌هاي كتاب، نظر شخصي خود را درج كنيد.

صفحه قبل 1 ... 3 4 5 6 7 ... 13 صفحه بعد